N-VA Beernem wil maximaal parkeerduur bij elektrische laadpalen verhogen naar vier uur

Op 27 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De N-VA wil in Beernem de maximale parkeertijd bij elektrishche laadpalen op het openbaar domein verhogen van drie naar vier uur. Tegelijk stelt de partij voor om deze maatregel enkel in te stellen van 8 uur tot 20 uur. “Zelfs een wagen met een kleine batterij is niet opgeladen in drie uur. Daarnaast willen we vermijden dat onze inwoners die ’s avonds laat hun wagen opladen, in het holst van de nacht moeten opstaan om hun voertuig te verplaatsen,” stellen gemeenteraadslid Lode Vanneste en bestuurslid Gilles Coene van N-VA Beernem. Vanneste stelde op de gemeenteraad voor om deze maatregel meteen in te voeren bij de nieuwe publieke laadpaal aan het appartementsgebouw Parkstraat 70. De meerderheidspartijen stemden het N-VA-voorstel echter weg.

De nieuwe laadpaal aan het appartementsgebouw langs het kanaal van Beernem komt op de dolomietparking die gelegen is in de Stationsstraat. “Om te vermijden dat sommige eigenaars van elektrische wagens deze continu zullen bezetten, diende de gemeenteraad op 25 januari 2024 te beslissen over de maximale parkeerduur. Het gemeentebestuur stelde drie uur voor als maximale parkeerduur. Zelf stelde de N-VA tevergeefs voor om dat te verhogen naar vier uur en om de maatregel slechts in te stellen van 8 uur tot 20 uur”, verduidelijkt Lode Vanneste.

Volgens Gilles Coene, bestuurslid bij N-VA Beernem laden de meeste elektrische wagens op aan een maximumsnelheid van 11 kilowatuur. “Een gemiddelde batterij van een elektrisch voertuig is 58 kilowatuur met een kleine batterij en 73 kilowatuur voor een grote batterij. Met wat rekenwerk is duidelijk dat zelfs een kleine batterij niet opgeladen is in drie uur. Niet elke inwoner heeft de mogelijkheid om zijn of haar wagen thuis op te laden. Er zijn huurwoningen waar geen laadpalen kunnen geplaatst worden. Ook het elektriciteitsnet in sommige straten is niet altijd krachtig genoeg. En in sommige appartementsblokken mogen er geen laadpalen in de ondergrondse garage. We dringen daarom bij het gemeentebestuur aan om de maximale parkeertijd in Beernem bij alle publieke laadpalen te wijzigen naar maximum vier uur”.