N-VA Beernem pleit voor behoud tweerichtingsverkeer in Sint-Jorisstraat

Op 31 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het gemeentebestuur van Beernem test binnenkort een proefopstelling uit met éénrichtingsverkeer in een deel van de Sint-Jorisstraat en de Maurits Sabbestraat.  “Volgens het gemeentebestuur is de Sint-Jorisstraat een woonstraat met veel sluipverkeer. Dat ziet de N-VA anders want heel wat mensen uit Sint-Joris gebruiken deze weg om van en naar het station te rijden. Door eenrichtingsverkeer in te voeren, vrezen we bovendien problemen ter hoogte van de Maurits Sabbestraat. We hopen daarom dat tweerichtingsverkeer langs het tracé mogelijk blijft”, stelt Lode Vanneste van N-VA Beernem.

De voorbije maanden voerde het gemeentebestuur een verkeersleefbaarheidsonderzoek uit in de Sint-Jorisstraat en de Maurits Sabbestraat.  Om sluipverkeer te weren uit de straat, stelt het bestuur nu voor om een proefopstelling met éénrichtingsverkeer in te stellen. Zo komt er eenrichtingsverkeer in de Maurits Sabbestraat vanaf de kruising met de Sint-Andreaslaan tot in de Sint-Jorisstraat. Vanaf de kruising van de Sint-Jorisstraat en de Maurits Sabbestraat zullen automobilisten enkel richting Sint-Joris kunnen rijden.

Doorgangsstraat voor inwoners uit Sint-Joris

Gemeenteraadslid Lode Vanneste bracht op de gemeenteraad van 25 januari 2024 verschillende kanttekeningen. “Heel wat weggebruikers uit Sint-Joris rijden via deze doorgangsstraat van en naar het station. Door eenrichtingsverkeer op te leggen, creëren we mogelijk problemen in de Sint-Andreaslaan en in de Maurits Sabbestraat. De burgemeester spreekt over een woonstraat maar het is niet duidelijk wat dat betekent. In elk geval staat het niet in de wegcode. Sinds het Vlaams Gewest de lichteninstallatie aan DB Center heeft aangepakt, is de doorstroming in de Sint-Andreaslaan gevoelig verbeterd. Daardoor hebben automobilisten veel minder de neiging om de Sint-Jorisstraat te gebruiken”.

N-VA onthoudt zich bij stemming over zone 30

Op dezelfde gemeenteraad besliste het gemeentebestuur om zone 30 in te voeren in de Sint-Jorisstraat vanaf de Sint-Andreaslaan tot aan de Stationsstraat. “Op dit tracé liggen er twee asverschuivingen en een verkeersdrempel. Op mijn vraag of er cijfers beschikbaar zijn van politiezone Het Houtsche over het aantal het aantal snelheidsovertredingen of het aantal verkeersongevallen te wijten aan overdreven snelheid, moest de burgemeester het antwoord schuldig blijven. De invoering van een zone 30 lijkt ons iets te veel op nattevingerwerk. Uit cijfers van VIAS in 2023 blijkt dat vier op de vijf chauffeurs geflitst worden in een zone 30. We moeten ons ook hoeden om een zelfde situatie te creëren als in buurgemeente Aalter. Daar voerde men overal zone 30 en vliegen chauffeurs massaal de bon op. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn”, besluit Vanneste.