N-VA Beernem gaat voor toegankelijke handelszaken

Op 22 februari 2024, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij, Mobiliteit, Welzijn – OCMW
N-VA Beernem gaat voor toegankelijke handelszaken

De N-VA wil Beernemse handelaars en horeca-uitbaters een unieke kans geven om hun zaak toegankelijker te maken voor personen met een mobiliteitsbeperking. “Handelszaken moeten een plaats zijn waar iedereen zich welkom voelt, ook rolstoelgebruikers en mensen met een rollator of kinderwagen. Wij vragen daarom aan het gemeentebestuur om in te stappen op het project ‘Toegankelijke Handelszaken’ van Dito vzw. Zo krijgen lokale handelaars naast advies en expertise ook een subsidie om hun zaak toegankelijker te maken via een bellend vlak. Dat is een verplaatsbare oprijplaat gecombineerd met een duidelijk logo en draadloze bel", verduidelijken Lode Vanneste en Bart Vandermoere van N-VA Beernem. Meerderheidspartijen CD&V en Groen waren enthousiast over het voorstel maar stemden het finaal toch weg op de gemeenteraad van 22 februari.

Het is niet altijd eenvoudig voor rolstoelgebruikers of mensen met een rollator of kinderwagen om winkels, cafés of restaurants te bezoeken. Structurele aanpassingen aan een gebouw zijn ook niet altijd eenvoudig. “Gelukkig is een bellend vlak een eenvoudige en laagdrempelige oplossing. Dankzij deze losse oprijplaats kunnen mensen met een rolstoel of een buggy makkelijker winkels binnengaan. Aan de deur van de winkel hangt dan een herkenbaar logo met een bel. Als je dan op die bel drukt, kan de uitbater het wegneembaar hellend vlak leggen om die drempel over te kunnen”, stelt Bart Vandermoere. Het bestuurslid van de N-VA is zelf rolstoelgebruiker en lid van de Beernemse Raad voor mensen met een beperking is.

Subsidiebedrag van 7.500 zorgt voor 10 toegankelijke handelszaken

Dito vzw , een vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte, werkte speciaal voor steden en gemeenten het project ‘Toegankelijke Handelzaken’ uit.  De N-VA vraagt om in navolging met de stad Brugge ook in Beernem een samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen met de vzw. “Vrijwilligers van Dito gaan daarbij Beernemse handelszaken en horeca bezoeken en geven tips en advies. De gemeente zelf maakt een subsidiebedrag en -reglement op. Handelaars die een hellend of bellend vlak installeren, ontvangen daarna een gemeentelijke subsidie. Met een jaarlijkse som van 7.500 euro kunnen we bijvoorbeeld al tien handelszaken toegankelijk maken”, stelt Lode Vanneste.

Bart Vandermoere brengt voorstel op Raad voor mensen met een beperking

CD&V en Groen bleken op de gemeenteraad positief  maar toch stemden alle raadsleden van de twee partijen het voorstel van de N-VA weg.  “Wij geven echter niet op. Ik breng hetzelfde voorstel nu op de volgende Raad voor mensen met een beperking. Hopelijk kan het op die manier wel gerealiseerd worden en zorgen we er voor dat alle Beernemnaars kunnen genieten van de vele troeven onze gemeente”, besluit Bart Vandermoere.