Is bestaande fietsroute van Brugse Ommeland de oplossing in fietspadendossier tussen Beernem en Wingene?

Op 16 november 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

N-VA Beernem en N-VA Wingene-Zwevezele stellen voor om een bestaande fietsroute van het Brugse Ommeland doorheen het Bulskampveld en langs de Oude Bruggeweg in Wingene in te richten als een volwaardig dubbelrichtingsfietspad. “Wegens de huidige situatie moeten we durven out-of-the box denken. Dit tracé is mogelijk het geschikte alternatief voor het ontbrekende gedeelte van het fietspad langs de N370 tussen Beernem en Wingene en kan bijzonder snel aangelegd worden. Bovendien verdwijnt er zo geen natuur en zijn er geen onteigeningen nodig langs de Beernemsteenweg. We vragen aan de beide gemeentebesturen dit alternatief te onderzoeken en in dialoog te gaan met de provincie West-Vlaanderen en het Agentschap Wegen en Verkeer”, stellen gemeenteraadsleden Lode Vanneste en Pieter-Jan Verhoye. Beide N-VA’ers trekken deze maand met het voorstel naar de gemeenteraad van respectievelijk Beernem en Wingene.

Midden september werd duidelijk dat het ontbrekend gedeelte van het tweerichtingsfietspad tussen de Blauwhuisstraat in Wildenburg en de Torenweg aan het Aanwijs langs de oostelijke kant van de  N370 er niet meteen zal komen. “De vzw Bescherm Bomen en Natuur diende met succes bezwaar in tegen deze vergunning omdat er een flink stuk natuur zou verdwijnen. De Vlaamse overheid besliste daarom  recent om een nieuw traject op te starten met bijhorende nieuwe omgevingsaanvraag. Dat betekent dat de ontwerpstudie opnieuw moet gebeuren met de verschillende actoren in de projectstuurgroep ”, stelt Pieter-Jan Verhoye van N-VA Wingene-Zwevezele.

Alternatief tracé van 2,8 kilometer

N-VA Beernem en N-VA Wingene-Zwevezele zochten naar een mogelijke oplossing en stellen nu voor om een alternatief tracé te onderzoeken. “Het gaat om een bestaande fietsroute via het knooppuntennetwerk van het Brugse Ommeland. Specifiek gaat over de route die loopt via de knooppunten 29, 28, 32 en 39. Dit traject start aan het bestaande fietspad ter hoogte van parking Aanwijs en strekt zich uit via een semiverhard fietspad door het Bulskampveld en langs de Oude Bruggeweg tot aan de Blauwhuisstraat in Wingene. Dit tracé is vrij autoluw en is 2,8 kilometer lang.  Ter vergelijking, de route langs de N370 tussen het Aanwijs en de Blauwhuisstraat is 2,2 km”, weet Lode Vanneste van N-VA Beernem.

Natuur blijft behouden langs N370

 De aanleg van een volwaardig dubbelrichtingsfietspad langs de bestaande fietsroute kan bijzonder snel gebeuren en met een minimum aan investeringen. “Bovendien dient er geen strook bosrand van 2,2 kilometer gerooid te worden, verdwijnt er geen natuur en zijn er geen onteigeningen nodig langs de Beernemsteenweg.  Uiteraard moet dit fietspad zo goed mogelijk worden geïntegreerd in de omgeving van Bulskampveld met het juiste type van verharding. Ook intelligente en milieuvriendelijke verlichting met een detectiesysteem zal aangewezen zijn. Wij vragen aan de twee gemeentebesturen om dit alternatief grondig te onderzoeken en in dialoog te gaan met Agentschap Wegen en Verkeer en de provincie West-Vlaanderen”, besluiten Verhoye en Vanneste.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is