Het voetbalbeleid van CD&V: veel beloftes en marketing, weinig daden

Op 20 september 2023, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd
Het voetbalbeleid van CD&V: veel beloftes en marketing, weinig daden

Ook deze legislatuur levert CD&V opnieuw de schepen van Sport. Ondanks veel beloftes van de partij lijkt de meest populaire balsport deze legislatuur niet meteen de hoogste prioriteit voor het gemeentebestuur.  Volg je even mee?

• Sint-Joris Sportief telt steeds meer spelers. Daarom stelt de vereniging begin 2017 de vraag aan het gemeentebestuur om verlichting te voorzien op het tweede terrein. Sint-Joris Sportief vraagt zelf een aantal offertes op waaruit blijkt dat een nieuwe verlichting 50.000 eur kost. Op 28 juni 2018, vier maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen is  er in Drogenbrood de huldiging van de Beernemse sportkampioenen. Ook een delegatie van  Sint-Joris Sportief is aanwezig. Toenmalig Schepen van Sport Sypré belooft uit het niets dat er verlichting zal komen in sportpark Overleie. We zijn vijf jaar verder en Sint-Joris Sportief wacht nog steeds op de lichten.  Op de gemeenteraad van maart 2019 herinnert N-VA-gemeenteraadslid Lode Vanneste de huidige burgemeester aan zijn belofte maar die geeft geen krimp.
  • Enkele weken voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 staat plots een artikel met toenmalig schepen van Sport Sypré in de Krant van West-Vlaanderen. Daarin belooft hij dat er in Beernem de volgende legislatuur verschillende kunstgrasvelden zullen komen. Hij zal hiervoor een groepsaankoop organiseren met andere gemeenten. Deze belofte wordt op hetzelfde moment  herhaald door Sypré en de huidige schepen van Sport Waerniers in een verkiezingsfolder van CD&V. De voorbije jaren herinnerde Lode Vanneste beide actoren een aantal keer aan deze belofte. Telkens blijft het oorverdovend stil.
  • Op 25 april 2020 communiceert schepen Waerniers op haar website dat in maart de aftrap werd gegeven van het optimalisatieplan voor de natuurgrasvoetbalvelden. Het plan oogt ambitieus en laat het beste vermoeden. Lode Vanneste ontdekt in het het verslag van het schepencollege van 10 april 2020 een andere realiteit. Het schepencollege besliste namelijk om dat jaar meteen sterk te besparen op het budget voor de heraanleg van de voetbalvelden. Er zou dat jaar ook maar 1 veld gemaaifreesd worden en slechts 1 veld geprikt en bezand worden.
  • In 2021 legt tennisvereniging TC Smash nieuwe padelvelden aan op de site van Den Akker in Oedelem. Door de aanleg van deze velden dient het tweede voetbalveld op de site versmald,  verschoven en heraangelegd te worden. Daardoor moeten ook de  spots van de verlichting van het voetbalveld verplaatst worden. Om de lichten aan te passen, is een bedrag nodig van ongeveer 16.500 euro. Het gemeentebestuur weigert al twee jaar om groen licht te geven voor de aanpassing van de lichten ondanks verschillende vragen van Lode. Intussen is het tweede voetbalveld afgekeurd en mag VVC Beernem geen officiële wedstrijden meer spelen op Den Akker.
  • Op de gemeenteraad van 16 september 2021 stelde Lode Vanneste voor om robotgrasmaaiers te gebruiken bij het onderhoud van de Beernemse voetbalterreinen. Dankzij een robotgrasmaaier liggen grasvelden er namelijk altijd optimaal en perfect gemaaid bij. Het huishoudelijk reglement van de Beernemse gemeenteraad stelt dat suggesties voor de gemeenteraad steeds een week op voorhand moeten worden ingediend. Lode dient daarom zijn voorstel in op donderdag 9 september 2021. Schepen Waerniers is zo enthousiast dat ze meteen naar Oudenburg gaat, foto’s van zichzelf en de robotgrasmaaiers neemt en dat nog voor de gemeenteraad van 16 september aop de sociale media plaatst. Ondanks haar enthousiasme zijn er twee jaar later nog steeds geen robotgrasmaaiers aangekocht door de gemeente.
  • Ook Hogerop Oedelem  blijft op zijn honger zitten. In september 2020 vraagt de vereniging een nieuwe voetbalberging te voorzien.De burgemeester en zijn schepenen bespreken de vraag in het schepencollege van 11 september 2020 maar stellen het dossier uit. Er moet eerst een prioriteitenlijst opgesteld worden… Drie jaar later is het dossier nog altijd niet opnieuw besproken in het schepencollege.
  • Voetbal Vlaanderen verplicht alle voetbalclubs vanaf 1 juli 2023 om een defibrillator in huis te hebben. Zowel VVC Beernem als Sint-Joris Sportief beschikken op de sportsites van Den Akker, Drogenbrood en Overleie over een AED-toestel. Enkel Hogerop Oedelem heeft nog geen dergelijk levensreddend toestel. Op de gemeenteraad van 17 november 2022 wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst goegdekeurd tussen de gemeente Beernem en het Rode Kruis als  ‘Hartveilige gemeente’. Lode grijpt het moment aan en stelt voor om het ontbrekende AED-toestel te plaatsen op de site van de Bruinberg. Het gemeentebestuur weigert. Burgemeester Sypré zegt daarbij dat de toenmalige bondscoach Roberto Martinez met z’n hoge loon de defibrillator maar moet aankopen.
  • Wanneer de regeninstallatie in oktober 2023 in Beernem eindelijk realiteit is, zal Hogerop Oedelem de enige ploeg zijn die geen sproei-installatie heeft. Nochtans lagen de velden op de Bruinberg er de voorbije jaren in het tussenseizoen ook kurkdroog bij. Op de gemeenteraad van april 2023 vraagt Lode wanneer de vereniging uit Oostveld ook een dergelijke installatie krijgt. Het voltallig schepencollege reageert ook hier negatief.