Geen Inclusieve Sportdag meer in Beernem

Op 21 oktober 2019, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd, Welzijn – OCMW

Op 1 oktober 2017 werd Beernem officiële partner van Special Olympics, de internationale organisatie die wedstrijden organiseert voor sporters met een verstandelijke beperking. In 2018 waren er in onze gemeente verschillende  sportevenementen voor deze atleten. De apotheose vond plaats op 26 april 2018 met de organisatie van een Inclusieve sportdag! Honderden atleten met een verstandelijke beperking beleefden toen een fantastische dag in en rond Drogenbrood.  Het was toen de intentie om deze schitterende sportdag tweejaarlijks te organiseren. Lode Vanneste (N-VA) vroeg op de gemeenteraad van 17 november 2019 wanneer de volgende Inclusieve Sportdag wordt georganiseerd.  De bestuursmeerderheid liet echter weten dat het succesvolle sportevenement niet meer doorgaat in Beernem.

Play Unified Charter

Eind 2017 ondertekende Beernem samen met Special Olympics het Charter Play Unified. Onze gemeente nam zo het engagement om zich in te zetten voor de integratie van atleten met een verstandelijke beperking door middel van sport.  Lode Vanneste: “ Zes Beernemse sportclubs organiseerden na de ondertekening van het Charter  elk  een sportevement.  De kers op de taart was de Inclusieve Sportdag die op 26 april 2018 door de gemeente werd georganiseerd.  Een pak Beernemse vrijwilligers waaronder N-VA-bestuursleden Rein Ringoot en Els Vyncke bezorgden honderden atleten met een verstandelijke beperking toen een onvergetelijke dag!”.

Alle Beernemnaars aanzetten tot sporten?

Na deze succesvolle eerste editie  van de Inclusieve Sportdag was het de intentie om dit evenement tweejaarlijks te organiseren in Beernem.  Lode Vanneste herinnerde de nieuwe bestuursploeg aan dit engagement op de gemeenteraad van november. Hij vroeg wanneer de sportdag in 2020 zal worden georganiseerd.  Vanneste: “  Jammer genoeg  kreeg ik geen positief antwoord en komt er geen nieuwe Inclusieve Sportdag.  Vreemd want de nieuwe bestuursploeg communiceert regelmatig dat ze alle Beernemnaars wil aanzetten tot sporten.  Deze doelstelling telt blijkbaar niet voor sporters met een verstandelijke beperking”.

De gemeente organiseert dus zelf geen Inclusieve Sportdag meer . Ze hoopt wel dat Burensportdienst IGOS in 2021 een sportdag zal organiseren voor atleten met een verstandelijke beperking.  IGOS is een interlokale samenwerking tussen Beernem, Brugge, Damme, Oostkamp, Jabbeke, Torhout en Zedelgem.

Pancarte Special Olympics spoorloos

Bij de ondertekening van het Charter in 2017 kreeg Beernem toen een officiële pancarte van Special Olympics.  Deze pancarte hing tot voor kort in de inkomhal van Sporthal Drogenbrood maar bleek  (toeval of niet) al een tijdje spoorloos.  Op vraag van Lode Vanneste zal het bord opnieuw bevestigd worden in de sporthal.

Wie meer wil over de doelstellingen van Special Olympics vindt hier meer info:  https://www.special-olympics.be/nl/special-olympics-belgium/