Veilig kruispunt Zuiddamme 

De heraanleg van het kruispunt met de Zuiddamme- en de Berendonksstraat is volgens Gijs Degrande de belangrijkste realisatie in dit dossier. 'De bocht wordt minder scherp en er komen bushaltes die afgescheiden zijn van de rijweg. De aanpak van die gevaarlijke bocht was noodzakelijk  want in het verleden gebeurden er een pak ongevallen.' Gijs Degrande vroeg op de gemeenteraad nog extra beveiliging.  Volgens de fractieleider van de N-VA kan dit door het plaatsen van  houten balustrades zoals die ook aanwezig zijn in de Bruggestraat aan de gemeentegrens met Assbroek.  

Beton vervangen door asfalt

Door de vernieuwing van de riolering gaat ook het wegdek eruit. Volgens Degrande is dit hét moment om de slechte betonvakken te vervangen door asfalt. Degrande: ' Verschillende slechte strokken zorgen al jaren voor overlast. Enkele jaren geleden vervingen we al de betonstroken en klinkers in de bebouwde kom in Beernem en Oedelem.  Nu volgt ook de rest.'

Net, groen en veilig 

Gijs Degrande deed op de gemeenteraad nog twee andere suggesties. Ten eerste pleitte hij ervoor om de fietsoversteek in Beernem schuin en dichter bij het rond punt aan te leggen. Degrande: 'Veel fietsers gebruiken de rechte oversteek niet maar fietsen op de baan. De meeste fietsoversteken in onze gemeente zijn trouwens schuin.' Ten tweede vroeg Degrande extra aandacht voor de aanplant van voldoende en gemakkelijk te onderhouden planten tussen de rijweg en het fietspad. 

Totaalvisie 

De vernieuwing van het traject tussen Oedelem en Beernem maakte deel uit van het actieplan Veilig Verkeer  van de N-VA uit 2012 om de de grote verbindingswegen in onze gemeente aan te pakken. Degrande: ‘De vorige legislatuur zorgden we voor nieuw fietspad en wegdek in de Hoornstraat. Daarnaast stonden we met N-VA aan de basis van de  vernieuwing van de Beernemstraat - Scherpestraat en van de Akkerstraat-Beverhoutsveldstraat. Voor N-VA Beernem is de verkeersveiligheid een absolute prioriteit.'