Vlaamse vlag wappert straks aan sporthal Drogenbrood!

Op 21 oktober 2019, over deze onderwerpen: Erfgoed

Op de Beernemse sportsite Drogenbrood wapperen er momenteel drie verschillende vlaggen. Naast de Beernemse en Belgische vlag hangt ook de vlag van Farys aan een van de drie masten.  Volgens een Vlaamse Omzendbrief zijn gemeentes echter verplicht om op 20 dagen de Vlaamse Vlag uit te hangen aan openbare gebouwen. Gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) vroeg daarom op de gemeenteraad van 17 november 2019 om een extra mast met de Vlaamse vlag te voorzien. Het gemeentebestuur reageerde positief.

Verplichting

De regels over het uithangen van officiële vlaggen staat beschreven in de omzendbrief VR 2015/37 van de Vlaamse Regering . Lode Vanneste (N-VA): “Gemeentes zijn in zijn in principe vrij om te beslissen welke vlaggen ze hangen aan openbare gebouwen.  Er zijn echter verschillende data waarop het verplicht is de Vlaamse vlag te hangen. Dit is het uiteraard het geval op 11 juli, de Vlaamse feestdag. Daarnaast moet de vlag ook uitgehangen worden op dezelfde data en onder dezelfde voorwaarden als de Belgische en Europese vlag. Concreet betekent dit dat  de vlag in totaal op 20 verschillende dagen dient gehesen te worden”.

Vijf officiële vlaggen

Lode Vanneste gaf op de gemeenteraad verder mee dat er in de Vlaamse omzendbrief sprake is van vijf officiële vlaggen: de Vlaamse, Belgische en Europese Vlag en die van de provincie en van de gemeente.  De vlag van Farys hoort daar niet bij maar hangt aan Drogenbrood omdat de watermaatschappij instaat voor het beheer van Drogenbrood.  Het gemeentebestuur reageerde positief op de vraag van Lode en zal twee extra vlaggenmasten voorzien.  Binnenkort wappert de Vlaamse Vlag dus aan Drogenbrood.

20 dagen

Dit zijn de data waarop de Vlaamse en Belgische vlag dienen uit te hangen aan openbare gebouwen:

• 20 januari  (= verjaardag van H. M. Koningin Mathilde)
  • 17 februari  (= ter nagedachtenis van de overleden leden van de koninklijke familie)
  • 7  april (= dag ter ere van de Belgische soldaten die overleden zijn tijdens vredesoperaties met inbegrip van de humanitaire operaties sinds 1945)
  • 15 april  (= verjaardag van Koning Filip)
  • 5 mei (= Dag van de Raad van Europa)
  • 8 mei (= V-dag)
  • 1 mei (= dag van de arbeid)
  • 9 mei (=  dag van de Europese Gemeenschap)
  • 6 juni (= verjaardag van koning Albert II)
  • 2 juli (= huwelijksverjaardag van Koning Albert II en Koningin Paoala)