Vlaamse overheid opteert voor nieuw traject in fietspadendossier tussen Beernem en Wingene

Op 8 november 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Lode Vanneste en Pieter-Jan Verhoye roepen het Agentschap Wegen en Verkeer en de beide gemeentebesturen van Beernem en Wingene op om zo snel mogelijk rond de tafel te zetten en alle  nodige stappen te nemen voor de opstart van het nieuwe traject

Midden september werd duidelijk dat het tweerichtingsfietspad langs de N370 tussen Wingene en Beernem er (voorlopig) niet komt na een klacht van de vzw Bescherm Bomen en Natuur. De Vlaamse overheid beslist nu om een volledig nieuw traject op te starten met bijhorende nieuwe omgevingsaanvraag. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Bert Maertens (N-VA) aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). “Dit betekent dat het fietspadendossier volledig naar af gaat.  Wij roepen het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeentebesturen van Beernem en Wingene op om dit nieuwe traject zo snel mogelijk op te starten”, stellen gemeenteraadsleden Lode Vanneste (N-VA Beernem) en Pieter-Jan Verhoye (N-VA Wingene-Zwevezele).

Nadat het Vlaams Gewest eerder al het deel van de Beernemsteenweg tussen Wingene en Wildenburg volledig vernieuwde, was het de bedoeling om in 2021 de tweede fase van de werken te starten. Pieter-Jan Verhoye (N-VA Wingene-Zwevezele): “Daarbij zou er een dubbelrichtingsfietspad komen langs de oostelijke kant van de N370 tussen Blauwhuisstraat in Wildenburg en de Torenweg aan het Aanwijs. Vorig jaar werd de vergunning verleend voor de werken. De Vlaamse overheid voorzag bovendien in een bedrag van 2,5 miljoen euro”.  De vzw Bescherm Bomen en Natuur diende echter bezwaar in tegen deze vergunning omdat er een flink stuk natuur zou verdwijnen. Midden september van dit jaar gaf de Raad voor Vergunningsbetwistingen de vzw gelijk.

Argumenten vernietigingsattest integreren in nieuwe ontwerpproces

Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) vroeg eind september via een parlementaire vraag naar een stand van zaken. “Uit het antwoord van de bevoegde minister blijkt dat ze de afweging maakte tussen een hersteltraject binnen de huidige beroepsprocedure en de opstart van een nieuw traject met bijhorende nieuwe omgevingsaanvraag. De keuze viel op een nieuw traject omdat deze optie meer rechtszeker lijkt. Dat betekent dat de ontwerpstudie opnieuw moet gebeuren met de verschillende actoren in de projectstuurgroep. Zo wil men de argumenten van het vernietigingsattest integreren in het nieuwe ontwerpproces. Daarna wordt overgegaan tot een nieuwe omgevingsaanvraag”, aldus Lode Vanneste, gemeenteraadslid voor N-VA Beernem.

Al ruim tien jaar wachten op veilige fietsverbinding

De keuze voor een nieuw traject betekent dus  dat het fietspadendossier opnieuw volledig naar af gaat. “Parlementslid Bert Maertens zal op onze vraag de minister opnieuw ondervragen over dit project. Intussen roepen wij het Agentschap Wegen en Verkeer en de beide gemeentebesturen van Beernem en Wingene op om zo snel mogelijk rond de tafel te zetten en alle  nodige stappen te nemen voor de opstart van het nieuwe traject. Na meer dan tien jaar wachten wordt het eindelijk tijd dat er een veilige fietsverbinding komt op deze gevaarlijke gewestweg”, besluiten Vanneste en Verhoye.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is