Oppositie in tijden van Corona - interview met Gijs Degrande, Vrije Tijd augustus 2020

Op 21 augustus 2020, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij, Corona

Coronatijden zijn rare tijden voor iedereen en zeker ook voor iedereen die aan politiek doet. Iedere partij wil zoveel mogelijk maatregelen treffen om het probleem aan te pakken en de lasten voor de inwoners zoveel mogelijk te beperken. Voor N-VA is dit vanuit de oppositie niet zo gemakkelijk. De redactie van Vrije Tijd had daarovereen gesprek met fractievoorzitter Gijs Degrande

Vrije Tijd : Hoe ervaar je persoonlijk de coronaproblemen in Beernem ?

Gijs: In Beernem hebben we het geluk dat ons sociaal en economisch weefsel tot voor de crisis nagenoeg intact was. We hebben sterke en actieve verenigingen, mensen kennen en spreken elkaar, onze ondernemerszijn betrokken met wat gebeurt. Het coronavirus heeft onze gemeente echter op een brutale wijze tot stilstand gebracht. Zo’nernstige crisis hebben we niet meer meegemaakt sinds de TweedeWereldoorlog en heeft dat kostbare maar kwetsbare weefsel in het hart geraakt. De zorg voor en het herstel van onze gemeenschap vraagt dan ook de aandacht van ons allemaal en is een uitdaging die we samen moeten aangaan. Na de lockdown is het tijd voor eenveilige en duurzame heropstart. Zowel economisch als sociaal. Met de heropstart van de horeca was 8 juni was daarbij een echt scharniermoment. Uiteraard heeft de crisis iedereen in snelheid gepakt, maar in vergelijking met anderegemeenten was het wel heel lang wachten op een actieplan. In de gemeenteraad van april en extra gemeenteraad van mei hebben we onze bezorgdheid daarover al duidelijk gemaakt. Met het bijeenroepen van een extra gemeenteraad in mei hebbenwe geprobeerd om beweging in de zaak de krijgen. Uiteindelijk lag er pas op de gemeenteraad van 2 juli een Coronaplan klaar. Maar goed, nu moeten we vooruit kijken en samen de hand aan de ploeg slaan.

Vrije Tijd: Jullie hebben een aantal maatregelen voorgesteld om de inwoners van Beernem zo goed mogelijk door de Coronatijden te loodsen. Wil je die eens in het kort voor ons uiteenzetten ?

Gijs: Van bij het uitbreken van de crisis hebben we constructief meegedacht en meegewerkt. We moeten aan één zeel trekken. De voorbije maanden werkten we met N-VA een stevige vijftrapsraket uit met herstelmaatregelen voor Beernem. Zo stelden we voor om de geplande belastingverhoging dit jaar te schrappen. Daarnaast werkten we een pijler met economische herstelmaatregelen uit, net als een herstelplan voor de Beernemse verenigingen, een actieplan ‘Radicaal Digitaal’ en een pakket zorg- en welzijnsmaatregelen. Op de gemeenteraad van juli legden we nog eens tien concrete voorstellen uit ons plan op tafel. Geen onmogelijke of bij het haar getrokken vragen maar concrete oplossingen zoals het ter beschikking stellen van gemeentelijke lokalen en wasbekkens voor de scholen de directere verdeling van Vlaamse middelen voor verenigingen, een afsprakenkader voor pop-ups, een versterkte gemeentelijke cadeaubon, het in kaart brengen van onze trage wegen nu mensen hun gemeente ontdekken, een gemeentelijke mantelzorgtoelage of een vrijetijdspas voor kwetsbare gezinnen. Echt jammer vind ik ook dat ons agendapunt over de oprichting van zomerscholen werd afgevoerd.

In de gemeenteraden van mei en juni zagen we onze eerdere herstelmaatregelen al afgekeurd worden. Denken we aan ons voorstel om de belastingverhoging niet door te voeren en het idee om met een horecabon 15.000 keer vijf euro in de horeca te investeren. We legden ook een andere verdeling op tafel van de 165.000 euro Vlaamse noodmiddelen voor de ondersteuning van de sport-, culturele en jeugdverenigingen. Daarvan komt in het plan van de meerderheid slechts 25.000 rechtstreeks bij de verenigingen terecht. Dat lijkt ons niet correct. Concreet vroegen we daarom om de subsidies op te trekken voor 2020 en tegelijk 50.000 euro in plaats van 25.000 te voorzien voor de opstart van het nood- en heropstartfonds voor de erkende verenigingen in Beernem. Helaas werd geen enkele van onze voorstellen op de gemeenteraad goedgekeurd. Hopelijk zien we er enkele – al dan niet onder een andere naam- over enkele weken alsnog opduiken. Wij blijven in elk geval constructief meewerken.

Vrije Tijd: Hoeveel van die maatregelen vind je terug in het coronaprogramma van de meerderheid?

Gijs: We zien heel wat bestaande of reeds voorziene maatregelen die in een coronaverpakking zijn gegoten. Dat is niet verkeerd maar wel een vaststelling. We zien ook heel wat oude maatregelen terugkerendie de meerderheid al had afgevoerd. Het stemt ons enkel blij en trots dat bijvoorbeeld onze gewezen projecten als het cultureel zomerprogramma of toppers als de expo Cafécultuur, de promotie van wandelroutes zoals Oedelemberg, de Jef Claerhoutroute,  ZaakDe Zutter enz. opnieuw hun meerwaarde kunnen bewijzen. En ook zien we voorstellen uit onze N-VA-vijfrapsraket in het plan opduiken. Denken we aan het openstellen van bossen, het verruimen van terrassen, de coaching voor ondernemers, de wandelroutes, ondersteuning van evenementen, het Coronafonds voor nieuwe vrijetijds- of wijkactiviteiten, zwemmen in het kanaal of het opnieuw opbellen van 70-80 jarigen. Daar zijn we natuurlijk tevreden om en dat steunen we ook ten volle.

Vrije Tijd: Zijn er voorstellen in dit programma van de meerderheid waarin je je kunt terugvinden ?

Gijs: De bedoeling van een herstelplan moet zijn om die groepen die het hardst getroffen zijn te ondersteunen. Voor één groep is die ondersteuning goed uitgewerkt, namelijk de financieel kwetsbare inwoners. Daar geven we een duim en dat steunen we ook. Voor de andere twee getroffen groepen, de ondernemingen en de verenigingen is het veel onduidelijker. Voorlopig weten zij nog niet welke financiële steun zij zullen krijgen en om welk bedrag het gaat. Het is allemaal heel vaag. Bovendien worden extra drempels ingevoerd. Terwijl de eigen vereniging of de eigen zaak nu alle aandacht vraagt, vraagt de gemeente nu extra inspanningen, criteria en voorwaarden om steun te krijgen. Dat kan niet de bedoeling zijn. We pleiten uitdrukkelijk niet voor het uitdelen van geschenken of een blinde sinterklaaspolitiek maar de crisis is ernstig en dan is een krachtig antwoord nodig. De totale kostprijs bedraagt 490.000 euro maar daarvan wordt al zeker door andere overheden zo’n 250.000 euro betaald. Zo komt er slechts 240.000 euro uit de gemeentekas waarvan 30.000 euro nog eens een voorafname is voor het niet doorrekenen aan huur. Terwijl de gemeente via de belastingverhoging de komende twee jaar 1,6 miljoen extra van de Beernemnaar vraagt, krijgt die in crisistijd tot 2021 slechts 210.000 terug. Die verhouding vinden wij niet correct. Het is ook zeer twijfelachtig dat er veel concrete opdrachten uit de geplande investeringen naar Beernemse ondernemers gaat.

Vrije Tijd: Een gemeenteraad zonder publiek en pers, wat vind je daarvan ?

Gijs: Nood breekt wet en veiligheid staat altijd voorop. Het is logisch dat de raad in volle crisis op een digitale manier vergadert. Mij leek het logistiek evenwel niet onoverkomelijk om die vergaderingen via livestream voor pers en publiek toegankelijk te maken. Sinds mei komt de gemeenteraad opnieuw fysiek samen in de polyvalente zaal van OC De Kleine Beer. Daar kan gemakkelijk publiek en pers worden toegelaten, bv door het openstellen van de foyer. Als het van mij afhangt, worden de zittingen weer helemaal publiek opengesteld. Niet het schepencollege maar de gemeenteraad is tenslotte nog altijd het hoogste beslissingsorgaan van een gemeente. Maar goed, hier is het de burgemeester die beslist.

Vrije Tijd: Hebben jullie in de toekomst nog plannen ivm Corona of wacht je nu af hoe het verder verloopt ?

Gijs: Met N-VA hebben we het Coronaplan goedgekeurd, al hebben we wel fundamentele bedenkingen. Elke stap vooruit is goed en steunen wij. Maar de lat moet hoger. Dat al onze constructieve voorstellen opnieuw werden weggestemd, is doodjammer maar verrast niet meer. We geven niet op. De N-VA is een beleidspartij, ook vanuit de oppositie. De inhoud staat bij ons altijd voorop.