Opnieuw ruim 3 miljoen euro extra belastingen in 2023 voor Beernemse inwoners

Op 16 januari 2024, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting
Opnieuw ruim 3 miljoen euro extra belastingen in 2023 voor Beernemse inwoners

Tijdens de gemeenteraad van 14 december 2023 was er de zesde wijziging van de Beernemse meerjarenplanning. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de Beernemnaars in 2023 samen 14,68 miljoen euro lokale belastingen betaalden.  Dat is 3,08 miljoen euro meer dan in 2022. “De fragiele begroting blijft langs alle kanten op zijn limieten botsen en werd vorig jaar opnieuw gered door de belastingbetaler. Tegelijk schuift het gemeentebestuur 10,2 miljoen euro aan investeringen door naar de komende jaren. De vraag is al niet meer of verschillende aangekondigde projecten ook effectief uitgevoerd zullen worden”, stelt fractieleider Gijs Degrande (N-VA)

De nieuwe meerjarenplanning geeft een duidelijk zicht op de financiële staat van de gemeente en toont aan welke wijzigingen het gemeentebestuur de komende jaren plant. Zo blijkt dat de Beernemnaars in 2023 samen in totaal 14.682.103 euro belastingen betaalden. Dat is een stijging van 21% ten opzichte van 2022 toen de inwoners in totaal 11.602.947 euro aan de gemeentelijke schatkist dienden af te dragen.  Uit cijfers blijkt verder dat de gemeentelijke schuld van Beernem in 2026 naar een recordbedrag van  27.069.227 euro zal stijgen.

Geen centen voor renovatie Beukendreef en dak Den Akker

“Naast deze cijfers zijn ook de projecten die niet vermeld worden bijzonder relevant. De renovatie van de Beukendreef, het herstel van het dak van sporthal Den Akker,  de aanpassingen van de jeugdlokalen in Kleuterweelde en een volwaardige opwaardering van de Bargelaan… voor al deze broodnodige dossiers worden geen centen vrijgemaakt. En ook logische investeringen in zonnepanelen of energetische renovatie blijven uit”, stelt Degrande.

Asfalteringwerken in straten en woonwijken blijven uit

Ook voor noodzakelijke onderhoudswerken in verschillende straten en woonwijken wordt geen budget vrijgemaakt. “Asfalteringswerken in de Rogierveldstraat, Ten Torre, Kattenberg, Lindemeers, Praatstraat, Diksmuidse Boterweg, Citroenstraat, Vaart-Noord, Oedelemsesteenweg… laten dus op zich onbepaalde tijd op zich wachten. Ook de vernieuwing van voetpaden in de Meiboomstraat, Berenheemstraat en de Lisstraat komt er niet. En ook het verouderde gemeenteplein zal niet aangepakt worden”, gaat Degrande verder.

Ook geen centen voor uitvoering acties klimaat- en hemelplan

Het gemeentestuur werkte de voorbije jaren onder meer een klimaatplan en hemelplan uit. Gijs Degrande: “Ook voor de verschillende acties in deze plannen zijn geen centen voorzien in de gewijzigde begroting.  En dat is jammer want er is wel degelijk een omslag nodig voor Beernem op deze domeinen. De N-VA roept de meerderheid op om het roer om te gooien”.

Groen licht voor N-VA-voorstel rond Oude Steenbakkerij

Volgens Degrande bevat de budgetwijziging gelukkig wel een aantal positieve zaken. “Zo wordt 425.000 euro voorzien voor het herstel van de wegen in de centrale as in het Industriepark. Er wordt ook eindelijk 400.000 euro vrijgemaakt voor de afbraak van het oude Bloemendalebad. De meerderheid wil ook  centen voorzien voor het N-VA-voorstel  waarbij we  de site van de Oude Steenbakkerij in Oedelem willen omvormen tot een groen stadspark. Daarbij wordt ook rekening gehouden met ruim 564.000 euro subsidies vanwege de hogere overheden”.