Nieuwe hondenweide in Sint-Joris-ten-Distel opent de deuren op 1 juni 2024

Op 9 maart 2024, over deze onderwerpen: Parken en openbaar groen
Nieuwe hondenweide in Sint-Joris-ten-Distel opent de deuren op 1 juni 2024

Op 1 juni 2024 is er de officiële opening van de nieuwe hondenweide in Sint-Joris-ten-Distel. Dat bleek tijdens de Beernemse gemeenteraad uit het antwoord op een vraag van Lode Vanneste (N-VA) aan schepen van Dierenwelzijn Jan Vanassche (Groen). “De langverwachte losloopzone komt op een perceel aan het geboortebos in de Overleiestraat en meet in totaal 1500 m². Een aannemer plaatste intussen de omheining en een toegangspoort. Binnenkort wordt ook een reglement voor de hondenbaasjes opgesteld. Dat is fantastisch nieuws voor de 3366 honden in onze gemeente”, verduidelijkt raadslid Vanneste.

De gemeente Beernem trekt de som uit van 16.291,76 euro voor het plaatsen van een omheining langs de losloopzone naast de voetbalterreinen van Sint-Joris Sportief. Beernem diende hiervoor een subsidieaanvraag bij de provincie West-Vlaanderen via een nieuw kanalenreglement. Alle andere werken worden door de eigen gemeentelijke diensten uitgevoerd. “Intussen plaatste een aannemer een kanstanjehouten omheining van 1,5 meter hoog. De weide is toegankelijk via twee zelfsluitende poortjes . Daarnaast worden een zitbank, een hondenpoepbak en een onthaalbord voorzien”, weet Lode Vanneste.

Onderzoeksrapport met 19 locaties en 18 aanbevelingen

Lode Vanneste lanceerde eind 2020 een digitale enquête over de aanleg van hondenweides in Beernem. Op basis van de ingediende resultaten bezorgde hij het gemeentebestuur daarna een onderzoeksrapport met 19 potentiële locaties en 18 aanbevelingen. Op de gemeenteraad van januari 2021 stelde hij vervolgens voor om een losloopzone aan te leggen in elke deelgemeente in Beernem. “De meerderheid stemde mijn voorstel toen weg. Enkele dagen later liet schepen Jan Vanassche  in de krant weten dat er toch een hondenweide zou komen in Sint-Joris-ten-Distel. De voorbije jaren hield ik in de gemeenteraad verschillende interpellaties  over het dossier en spoorde ik het gemeentebestuur aan tot actie. Met succes want binnen drie maanden opent de losloopzone in Sint-Joris-ten-Distel eindelijk de deuren”, verduidelijkt Lode Vanneste.

N-VA wil nieuwe hondenweides op andere locaties in Beernem

Uit cijfers van de Vlaamse overheid bleek dat er op 1 januari 2024 in Beernem 3366 honden waren. Wie gaat wandelen met de hond dient het dier steeds aan te lijnen. “Energieke honden hebben echter nood om regelmatig los te lopen. Niet ieder hondenbaasje in Beernem heeft een grote tuin. Daarom wil de N-VA tijdens de volgende legislatuur ook nieuwe hondenweides voorzien op andere locaties in onze gemeente. Hondeneigenaars moeten een losloopzone kunnen bezoeken op wandelafstand van de eigen woning”, besluit N-VA-raadslid Vanneste