Nieuwe beregeningsinstallatie voor sportvelden in Drogenbrood

Op 5 mei 2023, over deze onderwerpen: Parken en openbaar groen, Sport & vrije tijd
 Nieuwe beregeningsinstallatie voor sportvelden in Drogenbrood

De gemeenteraad van Beernem keurde tijdens de zitting van 27 april 2023 het bestek goed voor de aankoop van een beregeningsinstallatie voor de velden van VVC Beernem. De gemeente maakt voor de nieuwe installatie een bedrag vrij van ruim 59.000 euro. “Ook in 2020 keurde de gemeenteraad al een gelijkaardig dossier goed. Alleen liet de bevoegde schepen van Sport Waerniers het dossier drie jaar liggen. Daardoor kregen de ingezaaide velden in het tussenseizoen nooit het nodige regenwater.  Het gevolg is dat de terreinen er op Drogenbrood er jaar na jaar slechter bij liggen. Hopelijk wordt de beregeninstallatie snel operationeel”, vertelt gemeenteraadslid Lode Vanneste.

Het gemeentebestuur maakt voor de nieuwe beregeningsinstallatie een bedrag van 59.653 euro. Zo komen er op de site van Drogenbrood er drie betonnen citernes van 20.000 liter. Daarnaast komt er een boorput met een maximale diepte van 23 meter en drie aftakpunten voor de aansluiting van twee beregeningswagentjes. Er zullen nu vier firma’s aangeschreven worden om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure. “De komende weken worden de velden opnieuw ingezaaid. Ook de lokale voetbalvereniging plant een aantal werken om hun terreinen aan te pakken. Of de nieuwe installatie al meteen in het tussenseizoen kan gebruikt, is nog maar de vraag. Het gemeentebestuur moet desnoods enkele extra beregeningsbeurten voorzien door een externe firma”, verduidelijkt Vanneste.

Sinds de bouw van de nieuwe voetbalaccomodatie op de site van Drogenbrood in 2019 liggen de drie velden er dramatisch bij. Om de terreinen te optimaliseren is het cruciaal om ze te beregenen in het tussenseizoen.  De gemeenteraad keurde daarom al in de gemeenteraad van april 2020 een investeringstoelage goed voor de aankoop van een beregeningsinstallatie. In diezelfde periode maakte schepen van Sport Waerniers (CD&V) een ambitieus optimalisatieplan goed voor de Beernemse voetbalterreinen. Dat plan bleek niet meteen een groot succes want de staat van de terreinen in Drogenbrood werd sindsdien jaar na jaar slechter.  “Voetbal is nog steeds de populairste sport in Beernem. Onze voetballers hebben na al die jaren eindelijk recht op degelijke velden. Ik dring daarom al jaren tevergeefs bij het gemeentebestuur aan om de velden grondig te renoveren. Hopelijk is de beregeningsinstallatie zo snel mogelijk operationeel”, besluit Vanneste.