N-VA wil herdenkingstuin en herinneringsmonument voor begraafpark Sint-Lambertus

Op 28 oktober 2020, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten

Op de gemeenteraad van donderdag 15 oktober stelde N-VA Beernem om de geplande herdenkingstuin en herdenkingsmonument te realiseren in het begraafpark Sint-Lambertus. “De tuin en het monument vormen het laatste onderdeel van het ontwerp dat enkele jaren werd uitgetekend. Met de realisatie ervan zou het groene begraafpark eindelijk afgewerkt zijn“ stelt Gijs Degrande. Jammer genoeg werd het voorstel door de meerderheidspartijen afgewezen.

De voorbije jaren onderging het kerkhof Sint-Lambertus onder impuls van de N-VA een ware transformatie. Als gewezen schepen van begraafplaatsen was Gijs Degrande de initiatiefnemer en drijvende kracht achter de omvorming tot groen begraafpark: “De waterproblemen werden aangepakt, het rode grind vervangen door gras en een nieuw kasseien pad zorgt voor een veilige wandel- en fietsverbinding. Daarmee kreeg de begraafplaats een mooi groen karakter en werd het tegelijk onderhoudsvriendelijk. Voor het ontwerp deden we een beroep op landschapsarchitect Andy Malengier. We zijn nog altijd bijzonder fier en vooral blij met het resultaat.”

Laatste onderdeel van ontwerp

Gijs Degrande stelde op de gemeenteraad voor om nu ook het laatste onderdeel van het ontwerp van het begraafpark uit te voeren. “Een groene herdenkingstuin met een natuurstenen wandelpad waar ooit de tuin van de verdwenen pastorie was. Blikvanger in deze tuin zou  een uniek herdenkingsmonument zijn waarop de namen gebeiteld staan van alle inwoners die ooit op de begraafplaats lagen. Dat zou het begraafpark helemaal afwerken. Het monument zou een warme blijk van respect zijn voor ons dorp en haar inwoners”.

Centen al gebruikt voor beregening voetbalvelden en grasplein atletiekpiste

De transformatie van het begraafpark leverde de voorbije jaren een stevige besparing op voor het gemeentebestuur. “Door de efficiëntiewinsten is er meteen ook de nodige financiële ruimte voor de realisatie van de herdenkingstuin en -monument”, aldus Degrande.  Toch stemden CD&V, Groen en S.PA het voorstel van de N-VA weg. “Uit de gegevens die we bij de gemeentelijke diensten hebben opgevraagd, blijkt dat het financiële overschot dat werd gerealiseerd, vreemd genoeg al werd gebruikt voor andere projecten. Zo werden de centen uitgegeven aan de beregening van voetbalvelden en de aanleg van een nieuw grasplein in het midden van de atletiekpiste”, besluit Gijs Degrande.