N-VA wil een boom voor elke Beernemnaar

Op 12 september 2020, over deze onderwerpen: Parken en openbaar groen

Voor elke Beernemnaar één gratis boom of struik om in de tuin of op het terras te planten. Dat is het opvallende voorstel dat N-VA Beernem lanceert op de gemeenteraad van 17 september 2020. “Het concept is even eenvoudig als goed. Als één op drie inwoners meedoet, kunnen we op korte termijn 3.000 tot 4.000 nieuwe bomen planten in Beernem. Zo maken we onze gemeente samen nog groener, gezonder en mooier”, stelt fractieleider Gijs Degrande.

Met 85% open ruimte of groen mag Beernem zich terecht een groene gemeente noemen.  “Toch zien we in onze dorpskernen en woonwijken regelmatig bomen  verdwijnen en weinig nieuw groen bijkomen”, aldus Gijs Degrande. “Met dit voorstel willen we het straatbeeld, de voortuintjes of terrassen in onze gemeente verder vergroenen met extra bomen en struiken. Het gemeentebestuur kan en moet hier hierbij de voortrekker zijn en een ondersteunende rol spelen”.

De juiste boom op de juiste plaats

Niet elke boom past in elke tuin.  Daarom wil de N-VA de burger een aantal mogelijkheden aanbieden. “Voor wie graag groen wil maar slechts een klein tuintje of terras heeft, kunnen we een struik aanbieden. Wie meer plaats heeft, kan kiezen voor een inheemse boom, een fruit- of een klimaatboom. Via een online bestelformulier kan de burger zijn favoriete boom bestellen. Daarna kan hij of zij  die afhalen op het Fort in Beernem.  Daarnaast willen we de burger ook inspraak geven over nieuwe locaties op het openbare domein waar extra bomen of groen aangeplant kunnen worden”, vertelt Gijs Degrande.

Op de gemeenteraad van 4 juni 2020 stelde N-VA Beernem al voor om een Beernems actieplan uit te werken om meer bomen aan te planten in de openbare ruimte en langs de landbouw- en tuingebieden in Beernem. Dit voorstel werd toen jammer genoeg weggestemd door CD&V, Groen en S.PA. “Hopelijk vinden we deze keer wel een meerderheid voor ons voorstel”, besluit Degrande.