N-VA wil Beernemse stadsdichter aanstellen

Op 7 november 2023, over deze onderwerpen: Cultuur
N-VA wil Beernemse stadsdichter aanstellen

Op de gemeenteraad van 19 oktober 2023 stelde Lode Vanneste (N-VA) om een stads- of dorpsdichter aan te stellen in Beernem. “Die dichter gaat gedichten schrijven over Beernem en de gebeurtenissen in onze mooie gemeente. Zo zal die persoon onze inwoners warm maken voor gedichten en gaat hij of zij een poëtische stempel drukken op Beernem”, vertelde Vanneste op de gemeenteraad. Het gemeentebestuur weigert echter in te gaan op het voorstel van de N-VA.

Steeds meer steden en gemeenten stelden de voorbije jaren een stads- of dorpsdichter aan. “Aan de aanstelling gaat een ganse procedure aan vooraf. Het is een onafhankelijke jury die een aantal kandidaten gaat voordragen die al dan niet in de eigen gemeente wonen of er een speciale band hebben. Daarna is het aan het schepencollege om uit die kandidaten een dichter aan te stellen. In de meeste gemeenten krijgt die persoon dan een manddaat voor twee jaar. De dichter gaat in die periode de inhoud van zijn gedichten zelf bepalen en gaat onze inwoners warm maken voor poëzie”, verduidelijkt Lode Vanneste.

Schepen van Cultuur Waerniers (CD&V) is al maanden op rij afwezig op de gemeenteraad maar liet toch weten dat ze het voorstel van de N-VA niet positief beantwoordt. “En dat is bijzonder jammer want de functie van een stads- of dorpsdichter kan zowel binnen als buiten de gemeenten verbindend werken. Ons voorstel hoeft ook geen centen te kosten. Een stadsdichter ontvangt meestal geen vergoeding maar krijgt uiteraard wel de nodige naambekendheid. Hopelijk kan dit voorstel de volgende legislatuur wel worden gerealiseerd”, besluit Vanneste.