N-VA vraagt tijdelijke bewegwijzering langs alternatieve fietsroute tussen Beernem en Wingene

Op 14 september 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

N-VA Wingene-Zwevezele en N-VA Beernem pleiten er voor om zo snel mogelijk wegwijzers te plaatsen langs een bestaande fietsroute van het Brugse Ommeland tussen Wingene en het Beernem. “Het ziet er naar uit de aanleg van een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad tussen het Aanwijs en de Blauwhuisstraat nog jaren zal aanslepen. In afwachting van een definitieve oplossing kunnen fietsers via deze alternatieve route de gevaarlijke Beernemsesteenweg vermijden en zich toch veilig verplaatsen tussen de beide gemeenten”, stellen gemeenteraadsleden Pieter-Jan-Verhoye, Marie-Christine Vandendendriessche en Lode Vanneste.

De  N-VA-afdelingen van Beernem en Wingene-Zwevezele lanceerden het idee van de alternatieve fietsroute tussen de twee gemeenten al in  september 2021. “Deze route volgt de fietsknooppunten 29, 28, 32 en 39 van het Brugse Ommeland. Ze loopt via een semiverhard fietspad doorheen het Bulskampveld via de Oude Bruggeweg tot aan de Blauwhuisstraat. Het tracé is quasi autoluw en 2,8 kilometer lang. Ter vergelijking, de route langs de N370 tussen het Aanwijs en de Blauwhuisstraat bedraagt 2,2 kilometer”, stellen Verhoye en Vandendriessche, gemeenteraadsleden van N-VA Wingene-Zwevezele.

Alle tracés grondig onderzoeken

Vanneste,Verhoye en Vandendriessche vragen nu aan hun beide gemeentebesturen om zo snel mogelijk rond de tafel te zitten met alle betrokken instanties. “Uiteraard moeten alle tracés grondig onderzocht worden. Maar intussen vragen wij dat er zo snel mogelijk tijdelijke bewegwijzering komt op de alternatieve fietsroute van het Brugse Ommeland. Zo vermijden fietsers de gevaarlijke Beernemsesteenweg en kunnen ze zich toch veilig verplaatsen tussen Beernem en Wingene”, besluit Beernems gemeenteraadslid Lode Vanneste.

Geen zicht op timing  ontwerpstudie en nieuwe omgevingsvergunning

Midden vorig jaar werden de plannen voor het nieuw dubbelrichtingsfietspad tussen de Blauwhuisstraat in Wildenburg en het Aanwijs  langs de N370 naar de prullenbak verwezen. De vzw Bescherm Bomen en Natuur Raad diende toen met succes een bezwaar in bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) stelde in juni enkele vragen hierover aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).  Uit het antwoord van de minister bleek dat het fietspadenproject zo goed als volledig opnieuw moet gebeuren. Er is momenteel ook nog geen enkel zicht op een timing van de ontwerpstudie en de nieuwe omgevingsvergunning.