N-VA vraagt tevergeefs oprichting zomerschool in Beernem

Op 7 juli 2020, over deze onderwerpen: Jeugd, Welzijn – OCMW

Op de gemeenteraad van 2 juli 2020 stelde de N-VA voor om een zomerschool op te richten in Beernem.  Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en de Vlaamse Regering lanceerden midden mei een oproep naar alle scholen, steden en gemeentes en andere initiatiefnemers om zomerklassen te voorzien tijdens juli en augustus  Wegens het grote succes werd de oproep verlengd tot 7 juli. “We moeten absoluut vermijden dat onze meest kwetsbare leerlingen straks met een achterstand beginnen aan het nieuwe schooljaar”, aldus fractieleider Gijs Degrande (N-VA). Jammer genoeg kreeg het voorstel geen steun bij meerderheidspartijen CD&V, S.PA en Groen en komt er dus geen zomerschool in Beernem

De coronacrisis heeft het afgelopen schooljaar grondig verstoord. ”Een deel van de leerlingen loopt het risico om na deze zomer met een achterstand te beginnen aan het volgende schooljaar. Zomerscholen kunnen dit vermijden door leerlingen tijdens de maanden juli en augustus gericht bij te spijkeren. In een zomerschool wordt gedurende minstens 10 dagen een leertraject op maat gekoppeld aan sport, spel en cultuur. Het concept is relatief nieuw in Vlaanderen, maar bestaat al langer in bijvoorbeeld Nederland”, weet Gijs Degrande.

Vlaamse Regering voorziet 25 euro per leerling

De Vlaamse Regering deed begin mei een oproep bij lokale besturen en andere intitiatiefnemers om een zomerschool in te richten. Voor iedere leerling voorziet Vlaanderen  een vergoeding van 25 euro er dag. Zo kunnen de scholen gratis georganiseerd worden voor alle deelnemers. Na de eerste indieningsronde met 144 kandidaten werden al 123 zomerschoolprojecten goedgekeurd. Door dit grote succes werd de oproep verlengd tot 7 juli 2020.

CD&V, Groen en S.PA weigeren aanvraag in te dienen

N-VA Beernem stelde tijdens de gemeenteraad van 2 juli  voor om alsnog  op de inroep van de Vlaamse Regering in te gaan en een aanvraag in te dienen.  Gijs Degrande: “We vragen aan het gemeentebestuur om op heel korte termijn een rondvraag te houden bij ouders, ouderraden en scholen. Daarna zet het  gemeentebestuur het project rond  de zomerscholen op touw en neemt ze een faciliterende rol op. Daarbij zorgt de gemeente voor de nodige administratieve, logistieke en infrastructurele ondersteuning van iedere school.  Per zomerschool voorziet Beernem dan een subsidie van maximaal 2.500 euro”.

Jammer genoeg weigerden de meerderheidspartijen CD&V, Groen en S.PA in te gaan op het voorstel van de N-VA. De gemeente zal geen rondvraag organiseren bij scholen, ouderraden en bij de ouders en zal dus ook geen aanvraag indienen bij de Vlaamse Regering.