N-VA trekt met mix van politieke ervaring, nieuwe gezichten en veel ambitie naar Beernemse kiezer

Op 6 juli 2024, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij, Verkiezingen 2024

N-VA Beernem heeft zijn verkiezingslijst klaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. De partij trekt met een mix van vertrouwde en nieuwe gezichten, en met duidelijke ambitie naar de Beernemse kiezer. “De N-VA wil absoluut opnieuw besturen en beleid voeren. Daarom werkten we hard aan een sterke lijst. We gaan met veel ambitie naar de kiezer,” stelt kandidaat-burgemeester en kersvers Vlaams Parlementslid Gijs Degrande (N-VA). De partij gaat resoluut voor een verantwoordelijk beleid en voor het versterken van de Beernemse identiteit. Daarom trekt de N-VA met de slogan ‘Thuis in Beernem’ naar de lokale verkiezingen.

Dé gemeenschapspartij bij uitstek

De voorbije maanden hebben we hard gewerkt aan onze kandidatenlijst met 25 gemotiveerde mensen. “Onze ploeg is een combinatie van gevestigde waarden en nieuwe gezichten, geografisch gespreid over Beernem, Oedelem, Sint-Joris en Oostveld. Een mix van gemotiveerde nieuwkomers, ervaren bestuurders en mensen met veel engagement in en voor onze gemeente. De ideale mix om een gemeente zoals Beernem te besturen. De N-VA is een gemeenschapspartij en dat zie je duidelijk in onze kandidatenlijst. Dat is de kracht van onze ploeg,” aldus Degrande.

Naast de negen huidige gemeenteraadsleden nemen ook een pak nieuwe mensen deel aan de verkiezingen. “Stuk voor stuk gedreven mensen die zich willen inzetten voor Beernem. De gemiddelde leeftijd van de kandidaten is 48 jaar. Naast de 85-jarige nestor Norbert Stock staan er met Branco Francois, William Brysse, Elodie Wildemeersch, Linde Ringoot en Gilles Coene ook vijf twintigers op de lijst. “Onze jongeren schuiven we bewust naar voren. Zij zijn het beste bewijs dat ons verhaal klopt en krijgen dan ook alle ruimte. Daar ben ik zeer fier op,” stelt Degrande.

Opnieuw erin!

Na zes jaar goed bestuur en een sterk verkiezingsresultaat werd N-VA Beernem in 2019 naar de oppositie verwezen. “We bleven niet bij de pakken zitten en hebben ook daar onze verantwoordelijkheid genomen. Met onze negenkoppige fractie, onze drie mensen in het Bijzonder Comité en ons bestuur hebben we de voorbije jaren honderden ideeën gelanceerd. Ook vanuit de oppositie hadden we duidelijk impact op het beleid. Maar dat is niet waar we thuishoren. Dat is niet onze plaats. De N-VA is een beleidspartij. Met de N-VA willen we besturen, beleid maken, zaken in beweging zetten. We hebben bewezen dat we dat kunnen en dat we dat goed doen. En dat willen we opnieuw doen. Dat is de inzet van deze verkiezingen,” besluit Gijs Degrande.

N-VA wil Beernem terug op koers

In de loop van september maakt de partij ook haar verkiezingsprogramma bekend. “Met concrete investeringen en verantwoordelijk bestuur willen we opnieuw perspectief bieden en de gemeente weer in balans brengen. Het is tijd om onze begroting weer gezond te maken. Een nieuwe belastingverhoging is voor de N-VA absoluut uit den boze. Integendeel, we zetten de gemeentefinanciën terug op orde en streven naar een belastingverlaging tegen het eind van de legislatuur. We moeten onze kerntaken opnieuw serieus nemen. Dat betekent opnieuw investeren in voet- en fietspaden, wegen en openbaar domein. Onze verouderde gemeentelijke gebouwen moeten we renoveren en energiezuinig maken. Ten derde willen we opnieuw beweging in het beleid. Een stroomstoot voor lokale economie, cultuur en erfgoed, jeugd en kinderopvang. Er is werk aan de winkel en wij zijn er klaar voor,” besluit Degrande.

Dit zijn de kandidaten voor N-VA Beernem:

1. Kersvers Vlaams Parlementslid Gijs Degrande (43) is de kandidaat-burgemeester en lijsttrekker van N-VA Beernem.  Gijs woont samen met zijn vrouw en twee kinderen in de Bruggestraat in Oedelem. Hij werkte van 2007 tot vorige maand op de N-VA-fractie in het Vlaams Parlement en legde zich toe op de commissies Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking, Toerisme, Wonen en Onroerend Erfgoed. Bij de parlementsverkiezingen van 9 juni 2024 behaalde Gijs maar liefst 8830 voorkeurstemmen en werd hij verkozen tot Vlaams volksvertegenwoordiger. Op lokaal vlak startte Gijs in  2008 de N-VA-afdeling op in Beernem en doorbrak hij bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 meteen de historische absolute meerderheid; Van 2013 tot 2018 was hij  eerste schepen bevoegd voor Openbare Werken, Cultuur en Jeugd. Bij de verkiezingen van 2019 werd Gijs het absolute stemmenkanon in Beernem en groeide de N-VA verder naar 32 % en negen zetels. Ondanks zijn record aantal voorkeursstemmen sloten de andere partijen een monsterverbond en werd de N-VA als enige naar de oppositiebanken verwezen.  De voorbije jaren voerde Gijs als fractieleider de sterke Beernemse N-VA-ploeg verder aan.
  2. Barbara Vandenbrande (48) woont met haar man en twee zonen in Sint-Joris-ten-Distel  en werkt als ondernemersadviseur in het opleidingscentrum van Syntra West. Daar begeleidt ze ondernemers op weg naar succes. Barbara zetelt al twaalf jaar in de gemeenteraad en was van 2013 tot en met 2018 schepen van Lokale economie, Toerisme, Erfgoed en Kinderopvang. Barbara was ook meer dan twintig jaar eigenaar van schoenenwinkel Babelle Shoe en is medezaakvoerder in het schildersbedrijf Vandenbrande-Desimpel. Ze is oud-leidster bij Scouts beernem en bestuurslid bij Markant Beernem.
  3. Lien De Wispelaere (41) is mama van twee dochters en woont in Oedelem. Ze werkt als zelfstandig kinderverzorgster en runt haar eigen kinderdagverblijf.  De secretaris van N-VA Beernem nam  met succes deel aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 en was de voorbije zes jaar zowel gemeente- als politieraadslid. In haar vrije tijd is ze een actief zwemster en jogster, houdt ze van muziek en een goed boek en volgt ze de nationale politiek op de voet. Lien is  de campagnecoördinator van de Beernemse N-VA-afdeling bij de gemeenteraadsverkiezingen.
  4. Lode Vanneste (45) groeide op in Beernem en woont met zijn vrouw en twee dochters al bijna vijftien jaar in Sint-Joris-ten-Distel. Hij studeerde af als Master in de Communicatiewetenschappen en is op professioneel vlak actief als politiek medewerker bij N-VA West-Vlaanderen. Daarnaast heeft hij een éénmanszaak in communicatie. Hij was meer dan 20 jaar actief als doelman in het provinciaal voetbal en speelde onder meer bij Hogerop Oedelem en Sint-Joris Sportief. Hij was daarna zes jaar keeperstrainer bij VVC Beernem. Lode heeft een passie voor reizen en muziek en gaat wekelijks meermaals joggen met ‘z’n onafscheidelijke labrador. Lode is sinds 2013 gemeenteraadslid en politieraadslid van zone het Houtsche. De voorbije jaren beet hij zich op de gemeenteraad als een pitbull vast in verschillende dossiers
  5. Branco Francois (24) is een rasechte Beernemnaar en woont samen met zijn vriendin in de Parkstraat. Hij studeerde twee jaar geleden af als Master in Business and Information Systems Engineering. Intussen is hij professioneel actief als Data Ingenieur bij Amazon Web Services. Op amper achttienjarige leeftijd werd Branco in 2018 verkozen als gemeenteraadslid. Daar ontpopte hij zich de voorbije zes jaar tot een bijzonder actief raadslid. Branco is ook bekend als de ondervoorzitter van Jong N-VA Brugse Vrije. Dit jaar liep de sportieve oud-leider van Oranje Beernem ook zijn eerste marathon.
  6. William Brysse (23) is masterstudent Rechten aan de UGent. De Beernemnaar is een politiek dier die de voorbije jaren actief was in verschillende rollen in het federaal en Vlaams jeugdparlement. Sinds 2023 maakt hij deel uit van het afdelingsbestuur van N-VA Beernem. Daarnaast is William bestuurslid bij de Jong N-VA-afdelingen aan de UGent, het Brugse Vrije en Beernem. Volgend jaar gaat hij aan de slag als Legal Director Board Member aan Ghent Law School Consultancy. In zijn vrije tijd is William waterpolospeler en bestuurslid bij Aqua Sport Brugge. Velen kennen hem ook door zijn studentejob als barman bij Apéro Château.
  7. Elodie Wildemeesch (23) woont samen met haar vriend in  Sint-Joris-ten-Distel. Ze studeerde vorige maand af als Handelsingenieur aan de KU Leuven en start op 2 september in het Young Graduate Program van Unilin als productieplanner. Elodie was leidster bij Chiro Sint-Joris en is vrijwilligster bij VZW Ten Distel. Haar vrije tijd spendeert ze bij Fitneasy, met wandelen, koken en afspreken met vrienden. Elodie is op 13 oktober 2024 één van de nieuwe gezichten bij de Beernemse N-VA.
  8. Els Vyncke (56) woont samen met haar man en N-VA-bestuurslid Rein Ringoot in Sint-Joris-ten-Distel. Samen hebben ze drie dochters. Els was ruim zeven jaar lid van de OCMW-raad en het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Sinds 2019 zetelt ze in de gemeenteraad van Beernem. Op professioneel vlak is ze woonbegeleidster bij mensen met een mentale beperking. Els was ondervoorzitter van vzw De Notenkraker bestuurslid bij Femma Jolem en is al jaren de huidige voorzitter van Wandelclub Beernem. Tenslotte fungeert ze bij Special Olympics als manager Wielrennen.
  9. Anne Mie De Wispelaere (65) woont samen met haar man in de Beernemse Azaleastraat. Samen hebben ze twee kinderen en twee kleinkinderen. Anne Mie is sinds kort op pensioen. Daarvoor werkte ze als docent verpleegkunde bij ZOWE Verpleegkunde in Brugge. Anne Mie is een vaste waarde bij N-VA Beernem en zetelt al twaalf jaar in de OCMW-raad en het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Ze is bovendien voorzitter van Markant Beernem.
  10. Bart Vandermoere (45) woont in Oedelem, is getrouwd en vader van drie dochters. Hij studeerde Carrosserie en Spuittechnieken en is gediplomeerd fietshersteller. Naast bestuurslid bij N-VA Beernem zetelt hij in de Raad voor personen met een beperking. Bart is naast dierenliefhebber ook een fanatiek paratrialeet en houdt van reizen en muziek. Als rolstoelgebruiker zet hij zich in voor een toegankelijk Beernem.
  11. Ilse Vincke (39) woont samen met haar echtgenoot en twee kinderen in Oostveld.  Ze studeerde verzorging en werkt als onthaalmedewerkster in het UZ Gent. Velen kennen haar als voorzitster van de Ouderraad van Ter Bunen Oostveld of als bestuurslid bij Ferm Oostveld.  In haar vrije tijd doet ze aan atletiek en fitness en zet ze graag een stapje in de wereld. Ilse is één van de nieuwe dames op de lijst van N-VA Beernem.
  12. Wouter De Corte (48) woont samen met zijn echtgenote en drie dochters in Oedelem. Hij is doctor in de ingenieurswetenschappen en werkt als professor structurele bouwkunde aan de UGent. Wouter zetelde van 2014 tot en met 2018 in de gemeenteraad en is de huidige voorzitter van N-VA Beernem. In z’n vrije tijd padelt hij bij TC Smash en woont hij als fervente supporter  de thuiswedstrijden van Club Brugge bij.
  13. Sunita Goegebeur (40) woont samen met haar man Stefan Pilgersdorfer en haar twee kinderen in Oedelem. Sunita trad vorig jaar toe tot het afdelingsbestuur van N-VA Beernem en neemt in oktober voor de eerste keer aan de gemeenteraadsverkiezingen. Ze werd geboren in Indië, werd of vijfjarige leeftijd geadopteerd en verhuisde naar Oedelem. Sunita studeerde godsdienstwetenschappen in Antwerpen en geeft les aan kinderen met een beperking en aan leerlingen in het gewoon onderwijs
  14. Gilles Coene (26) woont samen met zijn vrouw in Oedelem. Na zijn studies Informaticabeheer werkte hij enkele jaren als inspecteur bij Politiezone Westkust.  Na een carrièreswitch is hij nu actief in de privésector als Cybersecurity Consultant. Zo kan Gilles zich ook politiek engageren als nieuwe kandidaat voor N-VA Beernem bij de lokale verkiezingen. In zijn vrije tijd gaat hij regelmatig tennissen bij TC Orscamp.
  15. Robby Staes (39) woont sinds 2012 samen met zijn vriendin en hun zoontje in de Lattenklieversstraat in Sint-Joris-ten-Distel. Hij is bestuurder bij het bedrijf Raymakers, een totaalleverancier in hijs- en hefmaterialen. In zijn vrije tijd is de ondernemer een gepassioneerd mountainebiker en lid van Wielerclub De Kassei Klievers. Robby is al bijna tien jaar lid van N-VA Beernem en is gewezen hoofdleider bij KLJ Bazel.
  16. Stefan Pilgersdorfer (41) is de echtgenote van Sunita en maakt sinds vorig jaar lid uit van het bestuur van N-VA Beernem. Hij is zelfstandiger ondernemer en de zaakvoeder van S2 Partyrent, een Beernems verhuurbedrijf voor feestapparatuur. De gepassioneerde drone piloot woont sinds 2018 in onze gemeente, volgt al langer de politieke actualiteit en engageert zich nu als kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen.
  17. Linde Ringoot (29) woont in Beernem, maakt al bijna tien jaar deel uit van het afdelingsbestuur van N-VA Beernem en is lid van Jong N-VA.. Na haar studies Jeugd en Gehandicaptenzorg werkt ze intussen zes jaar als begeleidster bij mensen met een verstandelijke beperking in Leieborg. In haar vrije tijd doet ze aan muurklimmen, pikt ze regelmatig concerten mee en is lid van een leesjury voor volwassenen.
  18. Evelien Tant (38) is gehuwd, moeder van twee zonen en woont in  Oedelem. Ze neemt voor de tweede opeenvolgende keer deel aan de Beernemse gemeenteraadsverkiezingen. De voorbije legislatuur was Evelien lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Ze studeerde Handel en Administratie Vrije Beroepen en werkt als Personal Assistant bij het accountants- en auditkantoor Vandelanotte .  Evelien houdt van lezen en reizen en speelt bij padel bij TC Smash.
  19. De kandidaat op de negentiende plaats wordt binnenkort bekend gemaakt.
  20. Norbert Stock (85) is de nestor op de lijst van N-VA Beernem. Hij woont samen met z’n vrouw in de Lattenklieversstraat in Sint-Joris-ten-Distel. Norbert is een overtuigde Vlaming in hart en nieren en stond als voormalig lid van de Volksunie aan de doopvont van de Democratische Volkspartij. Hij zetelde bovendien van 1976 tot 1988 in de gemeenteraad als lid voor de DVP. Ook in 2019 nam Norbert deel aan de gemeenteraadsverkiezingen voor de N-VA. Als voormalig voetballer van Sint-Joris Sportief is Norbert nog steeds sportief actief en wandelt en fietst hij dagelijks doorheen onze mooie gemeente.
  21. Jeanine Deruddere (64) woont samen met haar man in Beernem. Samen hebben ze een dochter en een zoon. Jeanine werkt al haar hele professionele carrière als kapster en baat met Crea Coiffure haar eigen kapsalon uit. In haar vrije tijd gaat ze fietsen of wandelen aan zee. Jeanine is nieuw bij N-VA Beernem en neemt dus straks voor de eerste keer deel aan de gemeenteraadsverkiezingen.
  22. Nicole Vanrijckegem (67) woont samen met haar man in Beernem en werkte tot aan haar pensioen als logistiek assistente  in PC Sint-Amandus. Ze is bestuurslid bij N-VA Beernem en neemt voor de tweede opeenvolgende keer deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Nicole was vrijwilligster bij feestcomité Reigerlo en is nu medewerkster bij de Dorpsvrienden Beernem. Daarnaast is ze nog steeds bijzonder actief in de Vlaamse paardensport.
  23. Arthur Mortier (63) woont samen met zijn echtgenote in de Schooldreef in Beernem. Hij is de vader van vier dochters. Na zijn studies in het technisch Onderwijs ging hij aan de slag bij de NMBS. Na zijn pensioen blijft Arthur actief als testleider bij CERTIFER, het Keuringsbureau voor spoorwegmaterieel. Arthur zetelt al zes jaar in de Beernemse gemeenteraad en is scheidsrechter bij de KBVB. Daarnaast houdt hij van muziek, reizen en fietsen. Arthur gaat voor een beter aanbod van het openbaar vervoer voor de Beernemse inwoners.
  24. Medelijstduwer Christine Stroobandt (71) is ongehuwd en werkte tijdens haar beroepsloopbaan als onderwijzeres in de Vrije Basisschool Sint-Pieter in Oostkamp. Gefascineerd door geschiedenis en cultuur is ze al jaren stadsgids in Brugge. Ze stond mee aan de wieg van N-VA Beernem en is al twaalf jaar gemeenteraadslid in Beernem. Bovendien was ze van 2013 en 2018 de door meerderheid en oppositie bijzonder gewaardeerde voorzitter van de gemeenteraad
  25. Lijstduwer Jef Vansteenhuyse (62) woont samen met zijn echtgenote in de Grootmoers in Oedelem. Samen zijn ze de ouders van drie zonen en een dochter. Jef is leerkracht Economie aan de Jozefien in Brugge en zetelt al 12 jaar in de gemeenteraad. Daarbij was hij van 2012 tot en met 2018 schepen van Financiën en Begroting, Afvalverwerking, Kerkfabrieken en Onderwijs. In zijn vrije tijd helpt hij mensen met admninistratieve taken en zet hij zich in voor een leefbare gemeenschap.