N-VA trekt aan noodrem voor Notelaar. “Enige verantwoorde beslissing is pauzeknop induwen”.

Op 9 juni 2023, over deze onderwerpen: Jeugd, Openbare werken

Het gemeentebestuur van Beernem is van plan om het internaat van MPI De Bevertjes tijdelijk te verplaatsen naar de kleuterklassen van De Notelaar in de Knesselarestraat. Tegelijk moeten de kleuters van De Notelaar verhuizen naar klascontainers achter de school. “De leerlingen van de beide scholen dreigen zo in een bijzonder moeilijke situatie te komen. Bovendien kosten de bouw van een tijdelijk internaat en de huur van klascontainers honderdduizenden euro’s. Hoewel we met de N-VA al jarenlang aandringen op de renovatie van De Notelaar, is de enige verantwoorde beslissing om de pauzeknop even in te duwen. Dat betekent de werken aan de nieuwe gemeenteschool uitstellen tot De Bevertjes zicht krijgen op de verhuis naar hun nieuwe locatie in Brugge”, stellen fractieleider Gijs Degrande en gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse (N-VA).

Toen de gemeente Beernem de gronden van de Bevertjes in 2020 aankocht, gaf het aan MPI De Bevertjes de belofte dat de kinderen van het internaat op de site konden blijven tot eind 2027. Het gemeentebestuur dacht duidelijk veel te weinig na over de praktische gevolgen van de aanwezigheid van een internaat op een site waar een nieuwe school wordt gebouwd. “De gemeente zocht naar verschillende alternatieven maar die stuitten terecht op veel protest van de directie en het onderwijzend personeel. Zo wilde men de kwetsbare leerlingen van De Bevertjes zelfs onderbrengen in het psychiatrisch centrum Sint-Amandus. Toch echt geen plek voor kwetsbare kinderen”, vertelt raadslid Jef Vansteenhuyse (N-VA).

Bouw tijdelijk internaat kost 500.000 euro

De bouw van het nieuwe schoolgebouw voor De Notelaar langs de Beernemstraat in Oedelem is één lange lijdensweg geworden en lijkt in een onhoudbare situatie terechtgekomen.  “Kwetsbare kinderen moeten noodgedwongen verhuizen en de kleutertjes moeten hun klaslokalen wisselen voor containers. De vele nieuwe taken voor leerkrachten en directie zetten bovendien voor jaren een rem op de kwaliteitsvolle werking van de twee scholen. Voor de bouw van het tijdelijk internaat zal het schepencollege een half miljoen euro uittrekken. En ook aan de huur van klascontainers hangt een stevig prijskaartje vast. Dat is toch geen goed bestuur? De enige verantwoorde oplossing is de timing aan te passen en de start van de werken van de nieuwe gemeenteschool uit te stellen”, stelt Gijs Degrande.

N-VA rekent op verantwoordelijkheidszin van schepencollege

“Dat we na jaren aandringen op de renovatie nu moeten oproepen om de bouw even on hold te zetten, is eigenlijk onvoorstelbaar. De gebrekkige voorbereiding laat zich nu voelen. Helaas is de aanpak van dit dossier tekenend voor dit bestuur,” reageert Gijs Degrande teleurgesteld.  “Meer dan ooit zijn we bijzonder bezorgd over het verdere verloop. Voor de ouders, leerlingen, leerkrachten en directie is het een echte lijdensweg geworden. De belangen van de leerlingen, ouders en leerkrachten van zowel De Bevertjes als De Notelaar moeten opnieuw voorop staan. We kunnen enkel hopen op de verantwoordelijkheidszin en het gezond verstand van het schepencollege. ”