N-VA pleit voor nieuw Gala van de Beernemnaar

Op 20 maart 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Sport & vrije tijd

Op de gemeenteraad van 23 februari 2023 stelde fractieleider Gijs Degrande (N-VA) de jaarlijkse organisatie voor van een nieuwe Gala voor de Beernenmaar. “We zien al jaren een terugval in belangstelling voor evenementen zoals de Gouden Beren en de uitreiking van Cultuurprijzen. En ook het aantal genomineerden blijft dalen. Het blijft belangrijk dat we inwoners die iets betekenen in hun vakgebied of die Beernem op de kaart zetten, in de kijker plaatsen. Dit nieuwe concept kan zorgen voor een nieuw elan”, verduidelijkt De Grande.

Elk jaar reikt het gemeentebestuur samen met de verschillende adviesraden prijzen en trofeeën uit aan mensen, organisaties en verenigingen die zich in hun vakgebied hebben laten opmerken. “De laatste jaren is er steeds minder belangstelling voor evenementen zoals de Gouden Beren of de Cultuurprijzen. Dit jaar besliste het gemeentebestuur zelfs om geen Cultuurprijzen meer uit te reiken. Voor de N-VA is het  belangrijk om mensen, verenigingen, organisaties en ondernemers die iets betekenen in hun vakgebied, die Beernem op de kaart zetten, die een voorbeeld kunnen zijn en mensen inspireren, wel op gezette tijdstippen in de kijker te plaatsen. Het lijkt tijd om alles samen te brengen in één groot Gala van de Beernemnaar. Dat kan enkel het gewicht van zo een nominatie, prijs of Gouden Beer vergroten”, aldus Degrande.

Het schepencollege liet tijdens de gemeenteraad weten geen voorstander van het concept te zijn omdat het concurrentie verdelend zou werken. "Een mager argument want dan moeten we elke prijs, award of uitreiking gewoon stoppen. Integendeel, een dergelijk evenement brengt mensen samen uit alle geledingen, van sport, cultuur tot ondernemen. Daarnaast moeten we ook kort op de bal kunnen spelen. Beernemnaars die iets uitzonderlijks presteren, een sporttitel winnen, een nieuw boek schrijven of een ondernemersprijs behalen, die moeten we om dat moment in de bloemetjes kunnen plaatsen. Het één vult het ander aan”, besluit Degrande.