N-VA haalt Special Olympics naar Beernem!

Op 30 oktober 2016, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd, Welzijn – OCMW

Op de gemeenteraad van donderdag 20 oktober 2016  stelde raadslid Lode Vanneste (N-VA) voor om in Beernem  een ‘Unified Sport’dag te organiseren in samenwerking met Special Olympics.  Bij Unified Sport spelen atleten met en zonder verstandelijke beperking samen in 1 team in  sportdisciplines zoals voetbal, tafeltennis, zwemmen of atletiek. Het gemeentebestuur reageerde positief op het voorstel en plande in november een eerste afspraak met Special Olympics.

Taboe doorbreken

Het is niet zo toevallig dat net N-VA Beernem voorstelt om een sportevenement te organiseren in samenwerking met Special Olympics.  Met voorzitter Rein Ringoot en en OCMW-raadslid Els Vyncke telt de partij twee bestuursleden van Special Olympics in haar rangen.

Rein Ringoot: “ Special Olympics Belgium is een organisatie die bestaat sinds 1979 met als doel mensen met een verstandelijke beperking de kans te geven om te sporten. Zo krijgen deze personen de kans om zich op persoonlijk en sociaal vlak te ontplooien en bovendien wordt het taboe rond verstandelijke beperking doorbroken. De Special Olympics zijn niet hetzelfde als de Paralympics. Terwijl die eerste organisatie zich richt tot mensen met een verstandelijke beperking focust  de Paralympics  op mensen met een fysieke beperking. Ook de filosofie is verschillend want bij Special Olympics is deelnemen belangrijker dan winnen, terwijl bij Paralympics de prestaties voorop staan”.

Op naar 20 000 sporters

Volgens Els Vyncke bereikt Special Olympics jaarlijks 12 5000 atleten maar de doelstelling is om tegen 2020  20 000 personen met een verstandelijke beperking aan het sporten te krijgen.  Vyncke: “Om dit doel te bereiken wil SO zich lokaal sterker ontwikkelen. De organisatie  zoekt daarbij de steun van steden en gemeentes en lokale sportclubs en wil zo sportevenementen organiseren in verschillende regio’s met een beperkt aantal deelnemers en een beperkt aantal sporten.  Special Olympics ziet in onze gemeente een ideale partner om een lokaal  evenement  te realiseren. Beernem beschikt immers over het prachtige sportpark Drogenbrood,  een goed uitgebouwde sportdienst en er zijn verschillende, sterke sportverenigingen in diverse sportdisciplines”.

Unified Sport

Tijdens de gemeenteraad van oktober 2016 stelde raadslid Lode Vanneste (N-VA) daarom voor in 2017 of 2018 een zogeheten Unified Sport-dag te organiseren.  Vanneste: “ Bij Unified Sport sporten gewone atleten samen met personen met een verstandelijke beperking. Doel is niet alleen de overwinning maar ook de sociale integratie.  Op een dergelijke  sportdag kunnen we vier tot zes sportdisciplines aanbieden zoals voetbal, badminton, tafeltennis, atletiek, zwemmen of wielrennen.  Idealitair gebeurt dit in samenwerking met onze eigen sportverenigingen en sporters . Ook de bewoners van onze eigen zorginstellingen kunnen deelnemen aan de sportdag. Dergelijke sportdag  lijkt me een prachtige kans voor alle sporters met een verstandelijke beperking in en rond Beernem en het is bovendien een mooie opportuniteit voor onze sportclubs om zich op de kaart te zetten!”.

Het gemeentebestuur reageerde uiterst positief op het voorstel van Lode Vanneste en plande in november 2016 al een eerste afspraak met de mensen van Special Olympics.