N-VA gaat voor versterking trage wegen

Op 13 oktober 2019, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Jeugd, Mobiliteit, Parken en openbaar groen, Senioren

Op de gemeenteraad van oktober doet N-VA een concreet voorstel om de trage wegen in Beernem te versterken en uit te bouwen. N-VA-fractieleider Gijs Degrande: ‘Dankzij het nieuwe Gemeentewegendecreet krijgen gemeenten heel wat nieuwe mogelijkheden om trage wegen open te houden, onderhouden, openstellen en ook nieuwe verbindingen te creëren. Heel concreet vragen we om die nieuwe instrumenten maximaal te benutten. Nu de plannen voor Oedelem en Oostveld op kruissnelheid komen, willen we ook het netwerk van trage wegen in Beernem en Sint-Joris opwaarderen.’

Stevige basis

‘De vorige legislatuur werkten we met de bestuursploeg in Beernem een stevige visie uit op vlak van trage wegen,’ aldus Degrande. ‘Die visie werd in 2016 goedgekeurd door de gemeenteraad en voor Oedelem en Oostveld zijn concrete plannen opgesteld. In hetzelfde jaar stelden we meteen ook een externe onderhandelaar aan die met de nodige kennis en ervaring gesprekken met eigenaars kan voeren. Concreet gaat het om de trage weg tussen de Kerselaerestraat en Rogierveldstraat, de verbinding Nonnedreef tot Schaerestraat, de Haringstraat, de verbinding Nieuwendorpe tot aan de Danegemstraat en de buurtweg tussen Melkweg en Hoeve de Brabander en de verbinding tussen Oostveld en Steenoven.’

Nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen

Op 24 april 2019 keurde het Vlaams Parlement na jaren voorbereiding het zogenaamde Gemeentewegendecreet goed. Dit decreet trad op 1 september 2019 in werking. Gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse (N-VA): ‘Gemeenten krijgen de nodige instrumenten om véél krachtiger op te treden. Alle buurtwegen blijven bestaan als gemeentewegen, de buurtwegenatlassen behouden hun officieel statuut en trage wegen die er niet in staan, maar al heel lang door iedereen gebruikt worden (de ‘feitelijke’ wegen), kunnen gemakkelijk erkend worden als gemeenteweg. Geen enkele gemeenteweg kan nog tenietgedaan worden door verjaring, zelfs al is die weg al een tijdje afgesloten of verdwenen op het terrein, dus rechten van doorgang over particuliere gronden worden bestendigd. De grootste vooruitgang? Lokale besturen kunnen véél sterker optreden tegen het inpalmen van openbare wegtracés op particuliere grond. Goed nieuws dus voor de fietser en wandelaar.’

Trage wegen in Sint-Joris en Beernem

Het komt er nu op aan om die mogelijkheden maximaal te benutten en de noodzakelijke hersteloperatie van trage wegen in onze gemeente waar te maken. Gijs Degrande: ‘Daarom pleiten we voor een aanpassing van onze gemeentelijke aanpak aan de nieuwe regelgeving. De lopende dossiers moeten zo goed en vlot mogelijk afgewerkt en als het nodig is, moeten de nieuwe instrumenten worden ingezet. Tot slot vragen we heel concreet om ook voor Beernem en Sint-Joris een actieplan Trage Wegen op te starten.’

Veilig en groen

Vlaanderen heeft een heel dicht netwerk van veldwegen, kerkwegels, bospaden en doorsteekjes die uitermate geschikt zijn voor wandelaars, fietsers en zelfs ruiters. ‘Vaak zijn het heel oude verbindingen die ook veel vertellen over de geschiedenis van een dorp. Ze hebben ook een hoge ecologische en landschappelijke waarde. Bovenal zijn het veilige verbindingen tussen verschillende delen van een dorp, ook bij ons. Helaas zijn veel van die wegen doorheen de jaren verdwenen of door gebrekkig onderhoud in onbruik geraakt. Die jammerlijke evolutie moeten we stoppen en omdraaien want eenmaal verdwenen is het vaak voorgoed,’ besluiten Vansteenhuyse en Degrande.  

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is