N-VA Beernem wil dat sluikstorters zelf opdraaien voor de opruimkosten van gedumpt afval

Op 15 juli 2020, over deze onderwerpen: Afvalverwerking, Parken en openbaar groen

Wie vuilnis achterlaat op het openbaar domein, moet voor N-VA Beernem het opruimen ervan betalen.  De partij legde daarom op de gemeenteraad van juli een uitgewerkt voorstel op tafel. ‘Het verwijderen van sluikstort, het opruimen van zwerfvuil en van gedumpt afval kost de gemeenschap handenvol geld. Wij vinden het vanzelfsprekend dat de kosten voor het opruimen van dat afval aan de overtreder zelf worden doorgerekend. Dat is niet meer dan logisch en heeft bovendien een ontradend effect,’ aldus fractieleider Gijs Degrande. De drie meerderheidspartijen beslisten om N-VA niet te volgen en stemden het agendapunt weg.

‘Sluikstorten en zwerfvuil kan niet en kan nooit getolereerd worden,’ stelde fractieleider Gijs Degrande op de Beernemse gemeenteraad. ‘Voor sluikstorten is geen enkel excuus. Helaas zijn er nog altijd mensen die het maar niet willen begrijpen en blijft sluikstort ook in Beernem een probleem. Ons voorstel is even simpel als rechtvaardig. De kosten die gemaakt worden voor het opruimen van een sluikstort worden niet op de gemeenschap afgewenteld maar moeten door de vervuiler zelf gedragen worden. Dat is toch vanzelfsprekend. De vervuiler betaalt. Letterlijk.’

Kant-en-klaar reglement

De N-VA werkte een kant-en-klaar reglement uit. ‘Daarbij rekenen we de gemaakte uren van de gemeentelijke diensten maar ook de kosten voor het vervoer en de verwerking van het afval door. Ons reglement baseerden we ons op verschillende andere Vlaamse gemeenten en het modelreglement van Mooimakers,’ aldus Degrande.

Tweede N-VA-voorstel om zwerfvuil aan te pakken

Een krachtige aanpak van zwerfvuil en sluikstort is voor de N-VA een must. Zeker nu er in tijden van Corona meer buitenactiviteit is en er veel meer gewandeld en gefietst wordt. ‘We moeten daadkrachtig optreden tegen vervuilers. Dat betekent sensibiliseren maar ook controleren en handhaven. En daar wringt het schoentje in Beernem. In 2019 werd slechts één boete uitgeschreven. Op de gemeenteraad van februari 2020 deden we al het voorstel om consequent gemeenschapsdienst aan te bieden aan wie volhardt in de boosheid.  Ook dat voorstel werd toen jammer genoeg weggestemd,’ besluit Degrande. ‘We willen sluikstorters op hun ergerlijk gedrag wijzen en hen confronteren met de gevolgen. Daarom lanceerden we dit nieuwe voorstel op de gemeenteraad.’