N-VA Beernem wil dat gemeente cursus 'fietsen met e-bike' aanbiedt aan senioren

Op 21 juni 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Senioren

Op de voorbije gemeenteraad herhaalde Lode Vanneste (N-VA) zijn voorstel om een cursus e-bike te organiseren voor senioren. Uit nieuwe cijfers van het VIAS-instituut bleek dat er in ons land vorig jaar 95 fietsdoden telde. Dat is het hoogste aantal ooit. Bijna de helft van de doden was ouder dan 65 en 4 op de 10 reed met een elektrische fiets. Door een extra opleiding te voorzien voor de Beernemse senioren, leren ze hoe ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen”, stelt Lode.Net als tijdens de gemeenteraad van december 2022  wimpelde schepen van Senioren Claudio Saelens (CD&V) het N-VA-voorstel af.

Eind februari 2023 publiceerde het VIAS-instituut de laatste Verkeersveiligheidbarometer. Uit cijfers blijkt dat er vorig jaar  95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) om het leven kwamen. België telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af . 46 % van de fietsdoden is ouder dan 65 jaar.  Bijna 4 op de 10 fietsers reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval. De ongevallen met een elektrische fiets blijken ook ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets.

Deze grote tendensen zijn al langer bekend. “Daarom stelden wij al op de gemeenteraad van december 2022 voor om een cursus cursus elektrisch fietsen te organiseren voor senioren. Dat gebeurt trouwens al in heel wat andere gemeentes.  Een dergelijke opleiding bestaat steevast uit een theoretisch gedeelte waarbij verschillende aspecten aan bod komen:  de wegcode, de juiste fietsattitude  de controle van de fiets en veiligheid Daarnaast is er een praktisch gedeelte op een afgesloten parcour en op de openbare weg met aandacht voor rotondes, kruispunten, oversteekplaatsen enfietspaden”, vertelt Lode Vanneste.

Opnieuw wil de het gemeentebestuur van Beernem niet ingaan op het voorstel van de N-VA. Volgens schepen van senioren Claudio Saelens (CD&V) zal OKRA Oedelem een dergelijke cursus organiseren en de gemeente wil daarom zelf geen initiatief nemen. “Het is positief dat de seniorenvereniging uit Oedelem een opleiding zal organiseren. Maar er zijn uiteraard heel wat senioren in de andere deelgemeenten die zich verplaatsen met een e-bike. We blijven aandringen dat de gemeente ook voor hen fietslessen aanbiedt”, besluit Vanneste.