N-VA Beernem vraagt extra gemeenteraadscommissie na zorgwekkende doorlichting van huidig beleid

Op 18 oktober 2021, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening, Financiën & Begroting

Een doorlichting door het bureau IDEA Consult begin dit jaar blijkt bijzonder negatief voor het gemeentebestuur van Beernem.  Een gebrek aan visie, management en realisme op vlak van verwachtingen en investeringen blijkt de rode draad binnen het rapport van het onderzoeksbureau. Bovendien is er een groot personeelsverloop en geraken nieuwe vacatures amper ingevuld. “Zo kan het niet verder”, stelt fractieleider Gijs Degrande van N-VA Beernem. “Naast een gebrek aan financieel beleid is dat nu ook het geval op vlak van bestuur en organisatie.  Er is ook geen enkele sense of urgency bij het huidige schepencollege. Daarom  vragen we een uitgebreide toelichting van dit onderzoeksrapport tijdens  een extra gemeenteraadscommissie en roepen we de huidige beleidsploeg op tot actie”, stelt fractieleider Gijs Degrande (N-VA).

Begin 2021 voerde IDEA Consult een bestuurskrachtmeting uit bij het gemeentebestuur van Beernem. Het onderzoeksbureau ondervroeg diverse actoren en onderzocht daarbij de bestuurskracht van het huidige  bestuur.   Verschillende aspecten waaronder personeel, infrastructuur, financiën, netwerk, dienstverlening, interne organisatie, beleidsvisie en realisatie passeerden de revue.

Langetermijnplanning rond infrastructuur ontbreekt

Het resultaat is allesbehalve fraai voor de huidige beleidsploeg  van CD&V, Groen en s.pa.  “IDEA Consult stelt meermaals dat er  een gebrek aan visie en management is bij de huidige beleidsploeg. Daarnaast is er geen langetermijnplanning rond infrastructuur, zowel naar onderhoud als financiën. De vraag stelt zich zelfs of er nog enige financiële marge is voor bijkomende infrastructuur in de toekomst. Er blijkt geen proactief patrimoniumbeheer. Ook een cultuur van langetermijnplanning en visieontwikkeling  is niet aanwezig.  Volgens het onderzoeksbureau heeft de huidige beleidsploeg dan wel geen gebrek aan ambitie maar heeft het te weinig aandacht voor de mogelijkheden en de beschikbare middelen. Dat alles zorgt ook voor een grote druk op de draagkracht van de medewerkers,” stelt Gijs Degrande.

Vacatures geraken niet ingevuld

Uit het rapport blijkt verder dat er een beperkte aandacht is voor klimaat en economie en dater nood is aan een visie op de ruimtelijke ontwikkeling in Beernem.  Ook het mislukt traject voor een intergemeentelijk zwembad met Oostkamp komt aan bod in het onderzoeksrapport. “De voorbije maanden is er een groot verloop bij het gemeentepersoneel. Vacatures geraken niet ingevuld. Er is druk op de dagelijkse werking, er zijn geen back-up-mogelijkheden en weinig ruimte om bij te scholen Tel daarbij het resultaat van deze bestuurskrachtmeting en het is duidelijk dat alle knipperlichten op rood staan. Deze aanhoudende problemen zijn pijnlijk om vast te stellen want de vorige legislatuur zorgde de N-VA voor de versterking van het organisatiemodel”, aldus Degrande.

Geen visie op financieel beleid

Eerder werd  al duidelijk dat er op financieel vlak geen visie of beleid is. Nu is dat ook het geval op vlak van bestuur en organisatie. Dit is bijzonder problematisch voor onze gemeente. Op die manier wordt ook het gemeentepersoneel in de steek gelaten. Ondanks de urgentie zien we geen reactie van de burgemeester en zijn schepencollege. “Vanuit de oppositie kunnen wij niet anders dan aan de alarmbel te trekken. Wij vragen een extra gemeenteraadscommissie om duidelijkheid te krijgen van het gemeentebestuur. Wij roepen op tot actie, en willen constructief meewerken aan duurzame oplossingen. Daarbij zullen we zelf voorstellen doen en aanbevelingen formuleren. Het gemeentelijk bedrijf moet een transparante en slagkrachtige organisatie worden met een eigentijds personeelsbeleid en een nog sterkere focus op klantvriendelijkheid. Bestuurlijke efficiëntie, doeltreffendheid en digitalisering moeten de leidraad vormen in de gemeentelijke organisatie. Met publieke middelen moet men als een goede huisvader
omgaan. Verspilling en vertragingen moeten dan ook te allen tijde vermeden worden”
, besluit Degrande.