N-VA Beernem stelt opnieuw inrichting van zomerschool voor

Op 28 april 2023, over deze onderwerpen: Jeugd

Op de Beernemse gemeenteraad van 27 april 2023 stelde N-VA net als de voorbije drie jaar opnieuw voor om tijdens de vakantie een zomerschool op te zetten.  Tevergeefs. Volgens schepen van Onderwijs Ruben Strobbe (CD&V) is er in Beernem geen nood aan een zomerschool. “Onbegrijpelijk want zomerscholen bieden voor de meest kwetsbare kinderen en jongeren in Beernem veel kansen. Bovendien maakt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) ook dit jaar  10 miljoen euro  vrij voor scholen en leerlingen die deze zomer leerlingen met leerachterstand bijspijkeren”, stelt gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse (N-VA).

Sinds 2020 organiseert en subsidieert de Vlaamse Regering zomerscholen tijdens de zomervakantie. Ook dit jaar verlengt de Regering het systeem. Ze lanceerde daarom een oproep richting scholen en lokale besturen. Zo kunnen steden en gemeenten ten laatste op 16 juni 2023 een voorstel indienen om een zomerschool in te richten. “ De zomerscholen zijn een uitstekend initiatief want een recente studie van de KU Leuven toont aan dat ze effectief een buffer vormen tegen leerachterstand”, weet gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse.

Beernem blijkt de uitzondering in Vlaanderen

“Met de N-VA willen wij verhinderen dat onze meest kwetsbare leerlingen in september met een leerachterstand beginnen aan het nieuwe schooljaar.  Daarom stelden wij op de gemeenteraad van 27 april voor om tijdens de vakantie een zomerschool in Beernem op te richten. Jammer genoeg antwoordde schepen van onderwijs  Strobbe van CD&V dat een zomerschool in Beernem echter niet wenselijk en haalbaar.  Blijkbaar is onze gemeente dé uitzondering in Vlaanderen en is er geen nood aan extra ondersteuning van kwetsbare scholieren”, vertelt raadslid Vansteenhuyse.

Minister voorziet 65 euro per dag per leerling

Ook dit jaar maakt minister van Onderwijs Ben Weyts 10 miljoen euro vrij voor scholen en lokale besturen die dit nieuwe type van scholen organiseren.  “Zo geeft de Vlaamse overheid een budget van 45 euro per leerling per dag. Als een gemeente alles coördineert, komt daar nog eens 20 euro per leerling bovenop. Nieuw is ook dat kinderen uit Oekraïne dit  jaar kunnen deelnemen aan het reguliere aanbod van de zomerschool. Toch weigeren CD&V, Groen en Vooruit ook dit jaar om in te gaan op deze oproep. Dit is onbegrijpelijk en een grote nalatigheid van de meerderheid”, besluit Jef Vansteenhuyse.