N-VA Beernem keurt belastingsverhoging af

Op 19 december 2019, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij

Op de gemeenteraad van december legden de meerderheidspartijen CD&V, S.PA en Groen hun meerjarenplan ter stemming voor. Volgens N-VA Beernem worden de belastingen onnodig verhoogd, ontbreekt de samenwerking met buurgemeentes bij de bouw van het nieuw zwembad en stijgt de openbare schuld van Beernem  gigantisch. Op verschillende domeinen wordt het ambitieniveau flink teruggeschroefd en er is geen visie op lange termijn. De N-VA stemde uiteraard tegen de goedkeuring van dit plan.  “Wij steunen geen beleid en begroting dat het leven van de modale Beernemnaar een pak duurder maakt. Het is duidelijk dat CD&V opnieuw bestuurt als vanouds en dat Groen en S.PA geen tegengewicht kunnen bieden. En daar zijn onze inwoners de dupe van”, aldus fractieleider Gijs Degrande (N-VA).

Projecten uit de vorige legislatuur worden verdergezet

In de gemeenteraad benadrukte Gijs Degrande dat het meerjarenplan een aantal goede keuzes bevat. Degrande: “In de vorige legislatuur werden verschillende dossiers door CD&V en N-VA op de rails gezet. Die worden de komende jaren verder uitgewerkt.  Dat is het geval voor de investeringen in riolering en fietspaden, de nieuwe lokalen voor Chiro Oostveld, het Huis van het Kind en de verdere uitbouw  van de bibliotheek. Daarnaast is er ook de vernieuwing van De Notelaar.  Ook de visie die we hebben uitgewerkt op vlak van groenbeheer en begraafplaatsen wordt verdergezet.”

Ambities op verschillende beleidsdoelstellingen verlaagd

Op verschillende andere domeinen worden de ambities stevig  teruggeschroefd.  Degrande: “Heel wat  projecten die de voorbije jaren zijn opgestart, worden zonder argumentatie afgevoerd.  Het culturele zomerprogramma bestaat ondertussen niet meer en Kleuterweelde wordt niet de groene site voor  onze jongeren en jeugdverenigingen. Er komt ook geen archief voor ons erfgoed en erfgoedverenigingen. Ook de vernieuwing van de BKO in de Beukendreef valt weg.  Het actieplan voor de vernieuwing van jeugdlokalen wordt afgebouwd, er zijn minder middelen voor lokale economie en het uitgewerkt beoordelingskader voor erfgoed wordt wel zeer vrijblijvend ingevuld.”

Heel veel beloftes waar geen centen worden voorzien

Daarnaast worden heel studies en acties aangekondigd waarvoor er geen of amper centen worden voorzien. Degrande:  “Voor het actieplan rond   zwerfvuil, dierenwelzijn en de herbestemming van oude zwembad  worden geen middelen voorzien.  Dit geldt ook voor de vernieuwing van het gemeenteplein, het jeugdhuis en de kindergemeenteraad.  Ook voor de aanpak van het zwaar verkeer in onze dorpskernen is er geen geld beschikbaar.  Het valt dus te vrezen dat vele beloftes  in dit meerjarenplan bij beloftes zullen blijven”.

Groter verhaal en algemene visie ontbreken

Terwijl de N-VA in de vorige legislatuur de aanzet gaf om een traject en langetermijnperspectief te bieden voor onze gemeente is dit in het nieuwe MJP niet meer het geval. “De opbouw van visie is opnieuw vervangen door een ad hoc aanpak op korte termijn. Er is geen verhaal waar men met Beernem naar toe wil, niet op korte, middellange en niet op lange termijn”.

Bouw samen met Oostkamp een nieuw zwembad

Het belangrijkste project in het meerjarenplan is ontegensprekelijk de bouw van een nieuw zwembad. Gijs Degrande : “Ook de N-VA wil een oplossing voor het verouderde zwembad.Hoe sneller, hoe beter. Naast een goed ontwerp willen wij een betaalbaar en realistisch businessplan want de bouw van een nieuw zwembad kost 7,6 miljoen euro. De manier waarop de meerderheid dit dossier echter doorduwt, baart de N-VA grote zorgen.Het dossier zorgt voor een verhoging van de belastingen, legt duidelijk een blok op andere investeringen en hangt als een zwaard van Damocles boven de begroting. De schuldlast stijgt van 16 miljoen in 2019 onmiddellijk naar 20 miljoen in 2020 tot 24,6 miljoen in 2025.  Dat is een stijging van 54%. Zonder aarzelen wordt de factuur doorgeschoven naar generaties die na ons komen.”  Degrande deed daarom  de oproep om eindelijk in overleg te gaan met buurgemeente Oostkamp, een financieel plan op te stellen en samen een zwembad te bouwen.

Het spaarzaam beleid wordt losgelaten

En daarmee is ook de belangrijkste koerswijziging duidelijk: de linkse bestuurscoalitie laat het spaarzaam beleid volledig los. Degrande: “De voorbije jaren kregen we met de N-VA door CD&V  vaak de zwarte piet toebedeeld. We werden afgeschilderd als moeilijke mensen of dwarsliggers omdat we wezen op de budgettaire consequenties van bepaalde beloftes of financieel niet uitgewerkte dossiers. Nu de N-VA weg is uit het bestuur, is meteen duidelijk wie de vorige legislatuur de vinger op de knip hield. En waarom dat nodig was en is. Wij staan inderdaad op de rem als de centen niet voorzien zijn of als de uitgaven niet te verantwoorden zijn. Dat verwacht de burger ook van een bestuur en dat verwachten zij terecht.”

Jaarlijks gemiddeld 140 euro extra belastingen voor ieder Beernems gezin

De meerjarenplanning bevat een stevige belastingverhoging :  de aanvullende personenbelasting stijgt van 7,27 naar 7,50% en de opcentiemen op de onroerende voorheffing gaat van 945 naar 1080. “Dit betekent dat een gemiddeld Beernems  gezin zo’n 140 euro per jaar extra belastingen betalen. Dat is 840 euro extra uit het gezinsbudget over zes jaar. Gemiddeld want voor de Beernemse middenklasser loopt dat snel op tot boven de 1000 euro extra belastingen. En ook de Beernemse ondernemingen voelen de gevolgen. Door de stijging van de onroerende voorheffing betalen zij jaarlijks samen 300 000 euro extra belastingen.”

Belastingen zijn bewuste politieke keuze

De verhoogde belastingen gebeuren niet uit noodzaak zoals de linkse bestuurscoalitie wil doen geloven.  Integendeel. “Er gebeurt geen enkele besparing of efficiëntieoefening bij de gemeente zelf. Integendeel  er wordt heel wat extra personeel aangeworven.  Voor Beernem vallen er ook er vallen geen noemenswaardige dividenden weg. Verder blijft het  gemeentefonds jaarlijks stijgen met 3,5% en blijven de inkomsten voor de gemeente dus stabiel. Bovendien krijgt Beernem van de Vlaamse Regering Jambon maar liefst drie miljoen euro extra middelen”, aldus Gijs Degrande.  “ Het is een legitieme  keuze om extra inkomsten te halen bij de burger en niet bij de eigen structuren. Het is echter niet de keuze van de N-VA. Soms wordt gezegd dat partijkleur geen rol speel in de lokale politiek. Hier bewijzen CD&V, Sp.a en Groen  het tegendeel”.