Meerderheid weigert om tent in te richten als vergaderruimte voor verenigingen

Op 7 juni 2021, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening, Sport & vrije tijd

Op de gemeenteraad van 3 juni 2021 stelde Lode Vanneste (N-VA) voor om een tent in te richten als een publieke vergaderruimte voor de Beernemse verenigingen. “Op die manier kunnen zij opnieuw fysiek vergaderen op een veilige manier. De gemeente stelt de tent gratis ter beschikking op een gemeentelijke locatie waarbij er op voorhand moet gereserveerd worden.  De tent wordt minstens over één zijde geopend om voldoende ventilatie te verzekeren”, aldus Vanneste. Jammer genoeg wensten de meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit niet in te gaan op het voorstel van de N-VA.

Verschillende Beernemse verenigingen vergaderden het voorbije coronajaar noodgedwongen enkel digitaal. Andere verenigingen hebben hun werking volledig of gedeeltelijk teruggeschroefd. In sommige gevallen zijn er  ook vrijwilligers afgehaakt.  “Veel verenigingen popelen om opnieuw fysiek te vergaderen. Sinds het minister besluit van 7 mei zijn groepsactiviteiten opnieuw toegelaten in open lucht voor alle leeftijden en dat voor groepen met een maximum van 25 personen. Om fysiek vergaderen opnieuw mogelijk te maken, kiezen sommige gemeenten sinds 8 mei 2021 voor een creatieve en veilige oplossing.  Zij richten een tent in als publieke vergaderruimte. Daarbij is het aantal deelnemers beperkt tot een maximum van 25 personen. Daarbij staat één zijde van de tent op en is er voldoende ventilatie”, stelt Lode Vanneste.

Tent kan ook dienen voor kleine evenementen

Wingene is een van de gemeenten die de voorbije maand een dergelijke tent hebben ingericht. Zij stellen die sinds 8 mei  2021 gratis ter beschikking van verenigingen. Daarbij moet er op voorhand gereserveerd worden. “Onbegrijpelijk dat er niemand van het Beernemse schepencollege op dit idee is gekomen. In de maand mei was er in Beernem geen gemeenteraad. Daarom kon ik dit voorstel pas lanceren op de zitting van 3 juni 2021. Burgemeester Sypré keurde het agendapunt echter af. Hij verwees naar het nieuwe ministeriële besluit dat normaal ingaat vanaf 9  juni. Daarbij worden straks ook meer binnenactiviteiten mogelijk. Een gemiste kans want het is nog altijd wachten op dit ministerieel besluit. Bovendien zijn er nog heel wat mensen die schrik om binnen te vergaderen. Bovendien zouden onze verenigingen die tent tijdens de zomermaanden ook kunnen gebruiken om kleine evenementen te organiseren”, besluit Vanneste.