Meerderheid laat historische kans schieten in dossier van nieuwe gemeenteschool!

Op 12 maart 2021, over deze onderwerpen: Onderwijs

Op de digitale gemeenteraad van 25 februari werd het bestek goedgekeurd voor de bouw van een nieuwe gemeenteschool aan de site ‘De Bevertjes’ in de Beernemstraat in Oedelem. De site is zo’n 15 000 vierkante meter groot waarvan de gemeente iets meer dan 7000 vierkante meter koopt. Volgens de meerderheid is het nieuwe project een meerwaarde maar dat blijkt vandaag nog niet uit de feiten. Daarom stelden wij met N-VA drie verbeterpunten voor.

1. Koop de bijkomende groene ruimte aan de kant van de Beekstraat

Voor onze partij is een veilige ontsluiting van de school en bijkomende groene ruimte cruciaal. Daarom stelden voor wij om ook de groene zone aan de kant van de Beekstraat aan de kopen en te integreren in het ontwerp. Gijs Degrande. “Door de aankoop van deze gronden van Vivendo versterken we het project en realiseren we een kwaliteitsvol groen hart in het centrum van Oedelem. Het doet me denken aan de beslissing van het gemeentebestuur enkele decennia terug om de Hof van Maes in het centrum van het dorp niet aan te kopen. Dat was een historische vergissing. Door het korte termijn-denken liet men toen een unieke kans schieten”.  Burgemeester Sypré gaat helaas dezelfde weg op en stemde samen met drie meerderheidspartijen tegen het voorstel.

2. Vergroot de speelplaats

In het nieuwe ontwerp was de speelplaats slechts 900m². Dat is 600m² kleiner dan de huidige speelplaats in de Knesselarestraat en 480  m² kleiner dan de geldende richtlijnen.  “Gelukkig stemde de meerderheid wel in met ons voorstel om minstens die minimumoppervlakte te voorzien”, aldus fractievoorzitter Gijs Degrande. “Dankzij onze tussenkomst komt er dus straks toch een grotere speelplaats.”

3. Voorzie extra lokalen en een polyvalente ruimte

In het nieuwe bestek zijn er te weinig lokalen voor de lessen levensbeschouwing.  Wij stelden daarvoor voor om een polyvalente ruimte en extra lokalen te voorzien. “Op die manier is er afstemming met het pedagogische programma van de Notelaar en is er meer ruimte voor de brede school,” aldus Gijs Degrande. Jammer genoeg werd ook dit voorstel afgekeurd door de meerderheid.