Lode Vanneste wil via Label Sportbedrijf medewerkers van gemeente Beernem aanzetten tot sporten

Op 1 juni 2023, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

De N-VA wil dat de gemeente Beernem haar medewerkers aanzet tot sporten en het label van Sportbedrijf aanvraagt bij Sport Vlaanderen. “Dit label is een erkenning en beloning voor organisaties die zich via een sport- en beweegbeleid inzetten voor gezonde werknemers. Om het te behalen moeten organisaties of bedrijven voldoen aan vier van zeven categorieën”, verduidelijkt Lode Vanneste. Hoewel het aanbieden van personeelssport een doelstelling was in 2019 in het meerjarenplan van schepen van Sport Waerniers (CD&V) stemde ze samen met de raadsleden van de meerderheid het voorstel weg op de gemeenteraad van 25 mei 2023.

Mensen zijn gelukkiger, productiever, minder gestrest en minder vaak afwezig als ze fit en gezond zijn. Door het samen sporten met collega’s is er ook meer sociaal contact. Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven die sport- en beweegmogelijkheden aanbieden een betere reputatie hebben én een hogere loyaliteit genieten bij hun personeel. Bedrijven verdienen elke investering in sporten zo dubbel en dik terug. “Sport Vlaanderen en Vlaams minister van Sport Ben Weyts lanceerden daarom in 2022 het label van Sportbedrijf. Doel van het label is om werknemers binnen een organisatie of bedrijf zoveel mogelijk aan te zetten tot sporten”, verduidelijkt Lode Vanneste.

Sportambassadeurs en sportinfrastructuur

Om het label te verdienen, moeten de gemeente Beernem voldoen aan vier van zeven criteria.  Lode Vanneste: “Zo moeten een aantal sportambassadeurs de andere collega’s stimuleren en overtuigen om te bewegen. De gemeente moet zelf een aantal sportinitiatieven organiseren, bijvoorbeeld tijdens de middagpauze. Verder moet het bestuur mensen overtuigen om op een gezonde manier naar het werk te komen  met een fietsvergoeding of de mogelijk tot fietsleasing. Daarnaast moet de werkgever over voldoende  sportinfrastructuur beschikken. Mits het nemen van een minimum aan nieuwe initiatieven zou Beernem net als buurgemeente Wingene het label dus zeker kunnen behalen.”

Oude politieke cultuur is volop terug in Beernem

Begin 2019 maakten meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit een meerjarenplan op. Een van de doelstelling daarin was om sport aan te bieden aan het gemeentepersoneel. “Blijkbaar is schepen van Sport Waerners haar eigen beleidsplan vergeten want ze stemde zoals gewoonlijk ook dit N-VA-voorstel weg.  De sportschepen staat intussen synoniem voor  de oude politieke cultuur waarbij alles wordt weggestemd waar de oppositie mee komt aandraven. En dat is dit keer bijzonder jammer voor het gemeentelijk personeel",  besluit Vanneste.