Lode Vanneste vraagt kunstgrasveld voor Beernemse voetballers!

Op 31 augustus 2019, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

Net voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 was er nog snel de opening van de nieuwe voetbalaccomodatie van VVC Beernem.  Op dat moment was er geen enkele van de drie velden bespeelbaar en dienden er nog heel wat omgevingswerken te gebeuren.  Een jaar later is er heel wat veranderd en krijgt het voetbalcomplex steeds meer vorm. Jammer genoeg is er mede door de extreme hitte van de voorbije weken slechts 1 van de 3 velden bespeelbaar.  Ook bij de andere voetbalploegen liggen de terreinen er zeer matig bij.  Lode Vanneste pleit daarom op de gemeenteraad van 19 september 2019 voor de aanleg van een kunstgrasveld voor iedere Beernemse voetbalvereniging.

Bespeelbaar in alle weersomstandigheden

VVC Beernem trapt op 1 september de competitie op gang. Jammer genoeg gebeurt dit niet op haar eerste terrein in Drogenbrood want dat ligt er dramatisch bij. Enkel het tweede veld ligt er enigszins bespeelbaar bij.  Ook in Oedelem ligt één van de velden er abominabel bij.  Vanneste: “ Uiteraard heeft dit veel met de hitte te maken van de voorbije weken. Ook vorig jaar hadden we een extreem droge periode en lagen de verschillende terreinen in onze gemeente er matig bij. Het ziet er bovendien naar uit dat we ook de komende jaren zeer hete zomers zullen kennen. Daarom stel ik op de gemeenteraad van 19 september voor om een kunstgrasveld te voorzien in Drogenbrood, Den Akker, Oostveld en Sint-Joris.  Onze voetballers hebben het recht om op een optimaal terrein te spelen en te trainen.  Een kunstgrasveld kan drie keer meer bespeeld worden in vergelijking met een gewoon terrein. Het is perfect bespeelbaar  in alle weersomstandigheden,  zowel tijdens extreme droge als zeer natte periodes

Onze buurgemeentes achterna

In Brugge zijn er ondertussen negen kunstgrasvelden. Iedere Brugse voetbalploeg beschikt er over een eigen kunstgrasveld. En ook onze buurgemeente Oostkamp voorzag de voorbije jaren een synthetisch terrein voor haar drie voetbalverenigingen. “Beernem kan niet achterwege blijven”, vindt Lode Vanneste. “ Ook op voetbalvlak moeten we als gemeente ambitie durven tonen. Eind dit jaar maakt de bestuursmeerderheid haar meerjarenplan bekend waar alle investeringen staan voor de komende zes jaar. Op de gemeenteraad van september vraag ik aan de meerderheid dat ode aanleg van kunstgrasvelden deel uitmaakt van dat plan!”.

Hitteplan

Op de gemeenteraad van 4 juli 2019 pleitte Lode Vanneste nog voor de opmaak van een hitteplan voor de voetbalterreinen in onze gemeente. Hij deed daarbij de suggestie gezuiverd gezuiverd afvalwater van Aquafin te gebruiken.  Vanneste: “ Als regen uitblijft en het toegelaten gebruik van oppervlaktewater niet volstaat, kunnen gemeentes steeds terecht bij Aquafin om afvalwater op te halen. Aquafin stelt daarbij soepele contracten voor aan de gemeentes van 1, 2 of 3 maanden. De gemeente kan aan een zeer gunstig tarief water ophalen maar  moet zelf materiaal voorzien om dit op te zuigen. In Ieper werden tijdens de zomer zo alle voetbalterreinen besproeid. Jammer genoeg verwees Schepen van Sport Waerniers mijn voorstel naar de vuilbak”.