Lode Vanneste vraagt tweede loopomloop in Beernem

Op 20 november 2017, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

Steeds meer Vlamingen trekken regelmatig de loopschoenen aan.  Uit onderzoek is gebleken dat tussen 1999 en 2007 het aantal lopers in Vlaanderen verdriedubbeld is. En bovendien blijkt dat 92 % van die lopers dat in ongeorganiseerd verband doen.  Op basis van die onderzoeksresultaten werd het concept van loopomlopen ontwikkeld.  Een loopomloop is een uniform bewegwijzerde omloop in een natuurvriendelijke en veilige omgeving, die zowel in de zomer als in de winter (bij daglicht) bruikbaar moet zijn. Hij moet voldoen aan de verwachtingen van zowel de geoefende atleet als die van de recreatieve loper.

Op de gemeenteraad van 16 november 2017 vroeg raadslid Lode Vanneste om in Beernem een tweede loopomloop te ontwikkelen. Vanneste:  “Sinds 2012 realiseerde Vlaanderen verschillende loopomlopen in Vlaanderen.  1 daarvan ligt in het Bulskampveld en start aan de parking van het Aanwijs.   Een tweede loopomloop die start aan sportpark Drogenbrood zou een stimulans zijn voor Beernemse recreanten en wedstrijdlopers.   Bovendien zou het ook extra mogelijkheden voor de Beernemse atletiek- en joggingsclubs.  Deze loopomloop start idealitair aan sportpark Drogenbrood en kan zich via de Kallemoeiedreef en het Capibara-pad  uitstrekken tot Sint-Joris en terug langs de kanaaloevers.  Langs het mooie kanaal Brugge – Gent situeren zich verschillende onverharde paden waar het prachtig lopen is.  Bij de aanleg van zo een publieke loopomloop is het trouwens Sport Vlaanderen die instaat voor een startpaal en alle bewegwijzering, de gemeente zorgt voor de plaatsing en het onderhoud ”.

Het gemeentebestuur beloofde Lode alvast om de mogelijke realisatie van een tweede loopomloop in Beernem te onderzoeken.