Voortaan ook European Disability Card in Beernem!

Op 12 december 2017, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW

Op de gemeenteraad van 16 november 2017 stelde Lode Vanneste (N-VA) aan het gemeentebestuur voor om partner te worden in het project rond de European Disability Card.   Dit is een gratis kaart  die aantoont dat  men erkend is als persoon met een handicap.  Doel van de de kaart is om eenvoudiger deel te nemen aan sport- of culturele evenementen.

Pieter Paul Moens

Lode Vanneste: “De European Disability Card  bestaat sinds midden 2017 is een initiatief van Jong-N-VA’er Pieter Paul Moens . Hij ijverde al meer dan tien jaar voor deze kaart die personen met een handicap eenvoudiger toegang geeft tot sport, cultuur en vrijetijdsbesteding.   Zij kunnen zo genieten van een korting, een voorbehouden plaats of een ander voordeel  zonder onnodige discussies te moeten aangaan. Het is voor de man of vrouw achter de balie niet altijd even duidelijk is of mensen in aanmerking komen hiervoor”.  De European Disability Card is persoonlijk en vijf jaar geldig. De kaart kan gratis aangevraagd worden bij verschillende instellingen waaronder de  FOD Sociale Zekerheid en het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH).

Nieuw lokaal sociaal beleidsplan

Ook Beernem verleent diensten op vlak van cultuur, sport en vrijetijdsbesteding. Lode Vanneste vroeg daarom aan het gemeentebestuur om partner te worden in dit project.  Daarna kan de gemeente zelf bepalen welke voordelen ze toekent aan houders van deze kaart of privé-initiatieven oproepen om deze kaart te integreren in hun evenementen.  Vanneste: “ Instappen in dit project betekent dat Beernem werkt aan een inclusieve gemeente op maat van ieders behoefte!”.  OCMW-voorzitter Ruben Strobbe (CD&V) reageerde alvast positief.   Het initiatief wordt meegenomen in de voorbereiding van het nieuwe lokaal sociaal beleidsplan 2019 -2024 waarbij kaarthouders een aanvraag kunnen doen bij het Sociaal Huis.