Lode Vanneste: “Extra zichtbaarheid nodig aan oversteekplaats langs Sint-Jorisstraat’.

Op 18 december 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op de gemeenteraad van 14 december 2023 vroeg Lode Vanneste (N-VA) om de zichtbaarheid van fietsers te verhogen aan de oversteekplaats langs de Sint-Jorisstraat ter hoogte van de Lattenklieverstraat. “Automobilisten die langs de N368 rijden zien amper dat er een oversteekplaats is voor fietsers richting het dorp van Sint-Joris. Het gemeentebestuur zal nu mijn vraag overmaken aan het Agentschap Wegen en Verkeer, de beheerder van deze gewestweg”, stelt Lode Vanneste.

“Sinds september 2021 kunnen fietsers eindelijk veilig fietsen langs de Sint-Jorisstraat tussen de Kauter en de Miseriestraat. Dankzij het Vlaams Gewest werd er langs het tracé een volledig afgescheiden dubbelrichtingsfietspad aangelegd”, weet gemeenteraadslid Vanneste. “Fietsers die vanuit Beernem langs de N368  fietsen en zich vervolgens links naar de Lattenklieversstraat willen begeven , moeten wel nog steeds de baan dwarsen via een oversteekplaats.  Die oversteekplaats is amper zichtbaar voor de vele automobilisten die van Beernem richting Knesselare rijden”.

Verkeersbord moet bestuurders tijdig informeren

Vanneste vroeg daarom een aantal ingrepen om de zichtbaarheid en het veiligheidsgevoel bij fietsers te verhogen. “Dit kan door het plaatsen van een duidelijk verkeersbord op voldoende afstand die autobestuurders tijdig informeert over de oversteekplaats.  Ook extra verlichting op de oversteekplaats is aangewezen”, vertelt Vanneste. Burgemeester Jos Sypré (CD&V)  beloofde om de vraag van Lode Vanneste over te maken aan het Vlaams Gewest.