Gloednieuwe Stationsplein in Beernem gaat officieel open

Op 23 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

Op vrijdag 24 december 2021 wordt het vernieuwde Stationsplein in Beernem volledig geopend.  Zo kunnen chauffeurs eindelijk gebruik van maken van de nieuwe kiss-and-ride-zone en de 21 nieuwe parkeerplaatsen en daarna vlot wegrijden via de nieuwe onderdoorgang onder de Stationsstraat. Gemeenteraadsleden Arthur Mortier en Lode Vanneste (N-VA) reageren tevreden: “Dankzij Infrabel en NMBS en Infrabel, die samen ruim 12 miljoen euro investeren, beschikt Beernem nu over een vernieuwd station en een prachtige stationsomgeving. En er is  nog goed nieuws. Ook de Vlaamse overheid maakt straks  1,5 miljoen euro vrij  voor nieuwe verkeerslichten aan het gevaarlijke stationskruispunt en de aanpassing van de spoorwegbrug”.

Het nieuwe stationsplein telt naast  21 nieuwe parkeerplaatsen ook een gloednieuwe kiss and ride zone. Bovendien is er een nieuwe bypass die het Stationsplein met de Hubert d’Ydewallestraat verbindt. “Dankzij deze onderdoorgang kunnen pendelaars die uit de Wingene Steenweg komen vlot de nieuwe parking vlakbij de sporen bereiken. Die nieuwe parking beschikt over 71 plaatsen waarvan twee voor mensen met een beperking. En ook het station onderging een volledige upgrade”, weet Arthur Mortier. “Onder de sporen is er een nieuwe onderdoorgang met trappen en toegangshellingen naar de perrons. De perrons zijn volledig vernieuwd en beschikken over nieuwe schuilhuisjes en zitbanken, energiezuinige ledverlichting, nieuwe luidsprekers en blindengeleidetegels”, aldus raadslid Mortier.

Vlaamse overheid verhoogt budget voor aanpak stationskruispunt

En is er nog goed nieuws voor Beernem. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Zo verdubbelt de Vlaamse overheid het budget voor de herinrichting van het stationskruispunt en de aanpassing van de spoorwegbrug in Beernem van 750.000 euro naar 1,5 miljoen euro”, stelt Lode Vanneste, gemeenteraadslid én de parlementaire medewerker van Maertens. “Via een nieuwe verkeerslichteninstallatie en de aanpassing van het wegprofiel op de brug wil Agentschap Wegen en Verkeer er de veiligheid en doorstroming verhogen. AWV is bezig met de aanstelling van een studiebureau die het dossier technisch zal uitwerken. Zodra de plannen rond zijn, volgt de aanbesteding”.

Wachten op twee treinen per uur in Beernem

Het totale budget voor de werken aan het station en de stationsomgeving bedraagt ruim 12 miljoen euro. Daarvan neemt Infrabel  9.023.374 euro (exclusief BTW) voor zijn rekening terwijl NMBS 2.888.161 euro (exclusief BTW) vrij maakt voor het project. N-VA Beernem was al jaren vragende partij voor een grondige aanpak van de stationsbuurt. “Het belang van ons station is bijzonder groot want dagelijks passeren er honderden reizigers, niet alleen uit Beernem maar ook uit de omliggende gemeenten zoals Hertsberge, Wingene of Sijsele. We zijn bijzonder opgetogen dat de NMBS en Infrabel in kader van de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent ook het station en de stationsomgeving volledig hebben vernieuwd. Hopelijk volgt er ook een waardig treinaanbod. Dat betekent minimum twee treinen per uur en een aansluiting in Aalter voor elke stoptrein”, besluit Mortier.