Gemeentebestuur laat voetballers op Den Akker al bijna twee jaar op half verlicht veld spelen

Op 20 maart 2023, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

De gemeente Beernem weigert al bijna twee jaar om de verlichting op het tweede voetbalveld van Den Akker aan te passen. “Het gemeentebestuur laat op die manier de vele voetballers van VVC Beernem opnieuw in de steek. Niet alleen spelen ze al jaren op zowat de slechtste voetbalvelden in de provinciale afdelingen. Ze moeten ook nog eens trainen op een veld dat amper verlicht is.”, verduidelijkt Lode Vanneste. Nadat het N-VA-raadslid de situatie een eerste keer aankaartte op de gemeenteraad van november 2022 diende hij midden februari een nieuwe schriftelijke vraag in bij het gemeentebestuur.

In 2021 legde TC Smash nieuwe padelvelden aan op de site van Den Akker in Oedelem. Door de aanleg van deze velden diende het tweede voetbalveld op de site versmald,  verschoven en heraangelegd te worden. Daardoor zouden ook de  spots van de verlichting van het voetbalveld opnieuw gepositioneerd moeten worden. 2 jaar later is dat nog altijd niet gebeurd. “Wanneer er ’s avonds getraind wordt, zijn bepaalde delen van het veld niet  of amperverlicht. Bovendien is de verlichting  intussen ook afgekeurd door de voetbalbond en kunnen er dus geen avondwedstrijden gespeeld worden”, weet raadslid Vanneste.

Waerniers schrapt voorziene bedrag van 16.500 euro uit de begroting

Vanneste ondervroeg de bevoegde schepen van Sport Waerniers (CD&V) een eerste keer hierover op de gemeenteraad van november 2022. De schepen vroeg zich toen luidop af of er wel nood is aan een terrein op Den Akker met een gekeurde verlichting. Vervolgens besliste diezelfde schepen begin dit jaar 2023 om een bedrag van 16.500 euro dat voorzien was voor aanpassing van de verlichting, te schrappen uit de begroting.

Verlichting noodzakelijk want voetbal blijft wintersport

“Op Den Akker zijn er twee voetbalvelden. Op het eerste veld naast de kantine is er geen verlichting.  Aangezien voetbal voornamelijk een wintersport is en blijft, moet de  gemeente er voor zorgen dat minstens het tweede veld voldoende verlicht is.  Via een nieuwe schriftelijke begin februari heb ik daarom nogmaals aangedrongen bij het gemeentebestuur om actie te ondernemen.  Dat betekent de armaturen zo snel mogelijk vervangen en de palen van de verlichting op de juiste plaats positioneren”,  besluit Vanneste.