Gemeente Beernem blijft afwezig tijdens Maand van de Sportclub

Op 30 september 2022, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

Maar liest 51 van de 64 West-Vlaamse gemeenten namen dit jaar deel aan de Maand van de Sportclub.  Sport Vlaanderen wil via dit initatief zoveel mogelijk sportclubs in de kijker zetten en promoten bij de lokale bevolking. “Beernem was één van de 13 gemeenten die niet deelnamen. Jammer want onze verenigingen kunnen na de coronacrisis en in de huidige energiecrisis een extra duwtje in de rug gebruiken", stelt gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA). Hij drong bij het gemeentebestuur aan om in 2023 wel deel te nemen en stelde daarbij twee initiatieven voor: de opmaak van een sportbrochure en de organisatie van een Beernems sportevenement.

Gemeenteraadslid Vanneste vroeg tijdens de gemeenteraad van 15 september om de activiteiten van de deelnemende verenigingen in kader van de Maand van de Sportclub bekend te maken via de website en de sociale media van de gemeente Beernem. Daarnaast  stelde hij voor om de Beernemse  sportbrochure uit 2010  een update te geven. “In die brochure stond alle praktische info over alle Beernemse sportclubs. Na twaalf jaar is die versie niet meer up-to-date. Zodra die aangepast is, kunnen we de sportbrochure digitaal of via een papieren versie ter beschikking stellen aan alle geïnteresseerde inwoners’, aldus Vanneste.

De huidige CD&V-schepen van Sport wenste zoals gewoonlijk niet in te gaan op het voorstel van de N-VA. "Jammer maar na mijn vraag op de gemeenteraad is de gemeentelijke website wel aangepast. Op de site staat nu een overzicht met uitgebreide info over de meeste sportclubs", reageert Lode Vanneste.

Via Sportevenement kennis maken met sportaanbod in

De N-VA wil verder dat het gemeentebestuur volgend jaar een eigen sportevenement organiseert tijdens de Maand van de Sportclub. “Zo zetten we de deelnemende sportverenigingen in de kijker en kunnen onze inwoners, jong en oud,  kennismaken met het sportaanbod in onze gemeente door middel van initiaties, demo’s, sportactiviteiten en randanimatie”, aldus Vanneste.

Proeven van sportaanbod in de buurt

De Maand van de Sportclub is een organisatie van Sport Vlaanderen in samenwerking met de sportdiensten, de Vlaamse Sportfederaties en Netwerk Lokaal Sportbeleid. “Geïnteresseerden konden gedurende de hele maand proeven van het sportaanbod in hun buurt en een sportclub ontdekken die bij hen past. Hopelijk neemt Beernem volgend jaar wel deel en ondersteunen we maximaal onze sportverenigingen”, stelt Lode Vanneste.