Geen woonerf, wel snelheidsremmer in de Mouterijstraat!

Op 20 april 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken, Ruimtelijke ordening

Op de gemeenteraadszitting van 22 maart 2018 hadden de oppositiepartijen Groen en SPA een extra punt toegevoegd aan de agenda.  Ze  stelden voor om van de Mouterijstraat  in Sint-Joris een woonerf te maken.  De twee partijen hadden volgens eigen zeggen een rondvraag gedaan bij alle bewoners in de Mouterijstraat.  Volgens SPA en Groen waren alle bewoners gewonnen voor het idee van een woonerf.  Raadslid Lode Vanneste  (N-VA) woont in de Mouterijstraat en reageerde  zeer  verbaasd.  Hij ging zelf op onderzoek uit bij z’n buren.  Niemand in de Mouterijstraat bleek voorstander van een woonerf.  Het agendapunt werd trouwens om verschillende redenen afgekeurd op de gemeenteraad.

Slechts 3 buren bevraagd, niemand wil woonerf

Tijdens z’n  eigen  rondvraag bezorgde Lode Vanneste   z’n  21 buren digitaal  alle praktische informatie rond een woonerf. De reacties die hij ontving, waren  opvallend!  Vanneste: “Er bleek slechts bij 3 van de 21 huizen aangebeld.  En niemand van de ondervraagden sprak daarbij over een woonerf.  Wat er wel leeft in de Mouterijstraat  is een algemene  bezorgheid over de veiligheid van de spelende kinderen. Tijdens het weekend of op vrije dagen ravotten er dikwijls meer dan twintig kinderen in de straat.  ”.

Bezorgheid in de Mouterijstraat

Hoewel er in de Mouterijstraat nog nooit verkeersongeval of incident gebeurde, is volgens Lode Vanneste de bezorgheid bij de bewoners begrijpelijk.  Vanneste: “  Het zal misschien toeval zijn maar enkele weken geleden geraakten de resultaten van de Gemeentemonitor bekend.  Daarbij deed de Vlaamse Overheid in 2017 een bevraging bij een representatief aantal  bewoners van de 308 steden en gemeenten.  Vier van de tien Vlamingen zegt daarbij dat hun kinderen zich niet veilig en zelfstandig durven verplaatsen in het verkeer.  En opvallend is dat de bezorgdheid in de landelijke gemeenten daarbij het grootst is. In onze buurgemeente Knesselare durft bijvoorbeeld minder dan een vijfde van de inwoners hun kinderen gerust de weg opsturen.  Het is duidelijk dat dit gevoel ook sterk leeft in de Mouterijstraat”.

Agendapunt afgekeurd

Het voorstel om van de Mouterijstraat een woonerf te maken werd op de gemeenteraad niet goedgekeurd. Vanneste: “ Bij een woonerf mag de rijbaan niet onderverdeeld zijn in een rijweg en in een voetpad.  In de Mouterijstraat ligt er wel een voetpad. Dit betekent dus dat de volledige straat zou moeten afgebroken en heraangelegd worden.   Verder mag er in een woonerf niet geparkeerd worden worden behalve in speciaal ingerichte parkeervakken.  En tenslotte is het  niet omdat je een groot bord zet aan het begin van de straat, dat bestuurders hun gedrag wijzigen.  Dit creëert alleen maar een vals gevoel van veiligheid.  Bevraging van inwoners is zeker positief maar het is uiteraard cruciaal wat je met deze informatie doet. Ondoordachten voorstellen formuleren die niet gedragen worden door de Beernemnaar, daar wordt niemand beter van ”.

Snelheidsremmer

Uit de rondvraag van Lode bleek er wel een duidelijke  consensus voor een snelheidsremmer op het einde van het eerste deel van de straat. Sommige bewoners  waren voorstander voor een wegversmalling, anderen wilden plastic paaltjes of  bloembakken.  Op de zitting formuleerde Vanneste het gezamenlijke standpunt van de bewoners. Het gemeentebestuur reageerde positief  en bekijkt wat mogelijk is.