Geen Vlaamse centen in 2024 voor aanpassing stationskruispunt in Beernem

Op 11 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

Er is nog steeds geen omgevingsvergunning voor de aanpassing van het kruispunt aan het station in Beernem. Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt daarom volgend jaar geen middelen vrij voor het project. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) na het stellen van een parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). “De kruising van de Hubert d’Ydewallestraat met de Wingenesteenweg is het belangrijkste mobiliteitsknooppunt in Beernem. Het vernieuwde kruispunt en de aangepaste spoorwegbrug moeten de verkeersdoorstroom vlotter laten verlopen en de verkeersveiligheid verhogen. De effectieve werken zullen echter maar ten vroegste in 2025 aanvatten. De raming voor het project is intussen wel gestegen naar 1.812.500 euro”, verduidelijkt gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA Beernem).

Eind vorig jaar maakte bevoegd minister Peeters het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) voor 2024 bekend. Dat programma bevat alle investeringen binnen het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. Een van de projecten die daarin ontbreekt is de herinrichting van het stationskruispunt in Beernem.

“Dat komt omdat de omgevingsvergunningsaanvraag nog steeds niet kon worden ingediend. De administratie van de minister bereidt nu het omgevingsvergunningsdossier voor en daarbij worden de mogelijkheden voor boscompensatie onderzocht. De start en planning van de werken worden pas definitief vastgelegd na het verlenen van de omgevingsvergunning en het aanstellen van een opdrachtnemer”, verduidelijkt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens.

Zoveelste staatje van aankondigingspolitiek

Gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA Beernem) reageert ontgoocheld. “Midden juni 2022 communiceerde burgemeester Sypré nog dat er een doorbraak was in dit dossier. Een zoveelste staaltje van aankondigingspolitiek van onze burgemeester. Agentschap Wegen en Verkeer zal pas ten vroegste in 2025 met de werkzaamheden beginnen”.

Verkeerslichten en structurele aanpassing van spoorwegbrug

Het was toenmalig schepen Gijs Degrande van N-VA Beernem die in 2018 toenmalig minister van Mobiliteit en partijgenoot Ben Weyts overtuigde om budget vrij te maken voor de aanpassing van het kruispunt. De partijgenoot van Degrande maakte 750.000 euro vrij waarna AWV een studiebureau aanstelde om het kruispunt op te meten en een dossier uit te werken. Daarbij viel de keuze om het verkeerspunt in te richten met een verkeerslichteninstallatie en een structurele aanpassing van de spoorwegbrug. De actuele raming voor de werken is intussen gestegen naar  1.812.5000 euro. Dit project valt volledig ten laste van het Vlaams Gewest. Het aandeel voor de gemeente Beernem voor nieuwe voetpaden blijft beperkt tot 62.500 euro.