Fluorescerend fietspad moet veiligheid in Beernem verhogen!

Op 4 december 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op de gemeenteraad van 14 november 2019 lanceerde Lode Vanneste (N-VA) een opmerkelijk voorstel.  Hij stelde voor om in Beernem een fluorescerend fietspad aan te leggen op plaatsen die door de schoolgaande jeugd frequent worden gebruikt.  Dit type fietspad is appelblauw zeegroen en valt enorm in het donker.  Degelijke fietspaden bestaan al in verschillende landen en in het Oost-Vlaamse Dendermonde.  Het gemeentebestuur wacht voorlopig af en bekijkt de resultaten in Dendermonde.

Fietspad geeft ’s nachts licht

“In Beernem dienen we er alle maximale inspanningen doen om ervoor te zorgen dat mensen zich veilig voelen in het verkeer”, aldus Lode Vanneste op de gemeenteraad. “ Een innovatieve mogelijkheid hierbij is een fietspad dat ’s nachts licht geeft. Dit bestaat al in Polen, Algerije, Nederland en ondertussen ook in Dendermonde.  Dit fietspad is een appelblauwzeegroene strook die enorm opvalt in het donker dankzij het reflecterende licht van auto- en fietslampen of straatverlichting”.

Verschillende voordelen

De reflectie  van het fietspad komt van de glaskristallen die in de verf verwerkt zijn. Het kleur lijkt bijzonder maar is gekozen omdat het oog het in slechte lichtomstandigheden goed waarneemt.  Volgens Vanneste zijn er meerdere voordelen: “Het appelblauw zeegroen is veel duidelijker dan de bekende okerkleurige fietspaden. Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid  is het wegdek ook ruwer en is de kans om uit te glijden veel lager. De fietspaden zijn verder ook duurzamer. Daartegenover staat dat de reflecterende verf wat duurder is dan gewone verf en dat mensen de speciale kleur niet gewoon zijn”.

Wachten op resultaten uit Dendermonde

Burgemeester Jos Sypré (CD&V)  liet tijdens de gemeenteraad weten dat het Agentschap Wegen & Verkeer hierover werd gecontacteerd.  AWV besliste om niet te werken met het reflecterende materiaal.  Het Agentschap kiest ervoor om te blijven werken met witte markeringen en rode markering op oversteek- en onveilige plaatsen. Verder kiest men voor oker voor het accentueren van de fietssuggestiestroken.  Het Beernemse gemeentebestuur bekijkt echter de testresultaten van Dendermonde en bepaalt daarna of het reflecterende materiaal wordt toegepast op de Beernemse fietspaden.

Vlaming vindt fietsen naar school onveilig

Het voorstel van Lode Vanneste komt  er nadat fietsers in Vlaanderen duidelijk aangaven dat ze niet tevreden zijn over de fietsveiligheid.  “ Dat blijkt uit het Fiets-DNA-rapport van Fietsberaad Vlaanderen uit 2018”, aldus gemeenteraadslid Lode Vanneste.  Uit dit rapport blijkt dat de helft van de Vlamingen het niet veilig vindt om te fietsen in hun eigen buurt.  4 op de 10 Vlamingen vindt niet het veilig om kinderen met de fiets naar school te laten gaan”.

Opvallende ongevallencijfers

Het subjectie aanvoelen van de Vlaming blijkt ook uit de ongevallencijfers. “  Terwijl het aantal doden en zwaargewonden in het verkeer tussen 2010 en 2017 is gedaald met 28,4% is het aantal dodelijke en zwaargewonde fietsers in diezelfde periode met 1,5 % toegenomen. Het aantal fietsers in het totale aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers stijgt zo van 20 % in 2010 tot 29 procent in 2017”  weet Lode Vanneste.