Expo Cafécultuur pakt uit met oude Export

Op 6 maart 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

Donderdagavond werd de tentoonstelling ‘Cafécultuur in Beernem’ geopend in het Schepenhuys. De opvolger van de succesvolle expo 'Wielercultuur in Beernem' brengt opnieuw een uniek stukje Beernemse geschiedenis in beeld. Schepen van cultuur Gijs Degrande (N-VA) : ‘Deze prachtige expo brengt het verhaal van zo’n 400 cafés uit Beernem, Oedelem en Sint-Joris. Cafécultuur behoort ontegensprekelijk tot ons DNA. Speciaal voor de expo werd de verdwenen Export Vandamme opnieuw gebrouwen door de Vliegend Paard Brouwers. Cafébazin Zanneke schonk de eerste export in achter de toog van het gelegenheidscafé in de exporuimte.’

Over en door Beernem

Iedereen kent wel een (verdwenen) café of een plek waar er ooit café was. Sommige zijn al lang verdwenen, andere werden recenter gesloten. De oproep naar foto’s, materiaal of anekdotes over cafés in Beernem, Oedelem en Sint-Joris werd massaal beantwoord. ‘De respons was indrukwekkend. Meer dan 1000 foto’s werden binnengebracht over bijna 400 cafés. Ongezien. Dit lag een pak boven de verwachtingen maar toont aan dat cafés een ontegensprekelijk onderdeel zijn van onze Vlaamse volkscultuur. Heel wat cafés hadden bijzondere namen en uitbaters, elk met een eigen verhaal. Die verhalen brengt deze expo terug naar boven in foto's, interieurs en unieke voorwerpen.’

Zorg voor cultureel erfgoed

‘Met deze expo willen we ons cultureel erfgoed onder de aandacht brengen. En dan is het zichtbare resultaat, de tentoonstelling, slechts één aspect.  Het in kaart brengen en het bij elkaar brengen is misschien wel het belangrijkste. Door middel van deze tentoonstelling vrijwaren we een stukje erfgoed dat misschien verloren dreigt te gaan en bewaren we het voor de toekomst.’

Geen café zonder bier.

Een expo over cafécultuur vraagt natuurlijk om een biertje mét een plaatselijke geschiedenis. ‘We vonden in Andy Dewilde van de Vliegend Paard Brouwers de geschikte partner. Voor deze gelegenheid brouwde hij een lekkere export, gebaseerd op de verdwenen export van de Oedelemse brouwer Vandamme.  De raadzaal van het Schepenhuys wordt tijdens deze expo ook café.’ Zanneke, sinds 52 jaar achter de toog van café Stop, werd tijdens de opening in de bloemetjes gezet en mocht de eerste Export schenken in het gelegenheidscafé.