
Laat ons beginnen met de eerste uitdaging. Een gemeente besturen doe je vandaag niet meer op dezelfde manier als 30 jaar geleden. Lokale besturen krijgen steeds meer opdrachten. Terecht overigens, want het lokale niveau staat het dichtst bij de burger. De man of vrouw in de straat verwacht ook steeds meer van de overheid die op haar beurt in een steeds complexere omgeving moet werken. Uitdagingen op vlak van digitalisering en communicatie waren drie decennia geleden zo goed als onbestaande. De uitdagingen waar lokale besturen voor staan, vragen een versterking van de slagkracht en de bestuurskracht.
Een verhoging van die bestuurskracht is een belangrijk thema voor mijn partij. Dat is ook logisch. Immers, besturen draait om het inzetten van overheidsmiddelen en om de centen van de burger. En die verwacht terecht dat daar verantwoordelijk en doordacht mee wordt omgesprongen. Met de N-VA hebben we in Beernem vorige legislatuur bewust sterk ingezet op een versterking van het bestuurlijk apparaat. Met succes. Zo lieten we het gemeentelijk bestuur en het OCMW samensmelten tot één organisatie met één personeelskader, één financiële dienst, één secretaris en één financieel beheerder. We pasten de openingsuren aan van het gemeentehuis, herschikten het gemeentelijk organogram en voerden eindelijk functioneringsgesprekken en evaluaties in voor het gemeentepersoneel. Grote stappen zijn gezet, maar het werk is niet af. We hadden in 2019 graag verder gewerkt en ingezet op concrete acties rond digitalisering, projectwerking en financieel beleid.
Naast een duidelijke visie op het eigen apparaat moet je als gemeentebestuur ook verder kijken. Hoe verhoudt onze gemeente zich ten aanzien van haar buren en ten opzichte van gelijkaardige lokale besturen? Welke strategie volgt onze gemeente op bovenlokaal niveau? En waar en op welke domeinen zijn versterkte samenwerking of schaalvergroting met andere partners een meerwaarde? En daar zijn volgens N-VA zeker mogelijkheden en kansen die vandaag nog niet benut worden. Denk bijvoorbeeld aan het onderhoud van het openbaar domein of het groenbeheer. De hagen van het fietspad stoppen niet aan de gemeentegrenzen en het onderhoud van straatgreppels gebeurt in Oostkamp op dezelfde manier als in Beernem. Ook door een gezamenlijke aankoop van zwaar materieel, kranen, vrachtwagens of bijzondere voertuigen zijn winsten te boeken. Uitdagingen op vlak van mobiliteit zoals de doortocht van zwaar verkeer worden in veel gevallen best op bovenlokaal niveau bekeken. En wat te zeggen over bijzondere investeringen in bijvoorbeeld bovenlokale sportinfrastructuur? Zo zorgde de N-VA de vorige legislatuur voor de aanleg van een atletiekpiste in Beernem in samenwerking met Oostkamp en Zedelgem. En zoals u weet, was en is de N-VA nog steeds voorstander van een intergemeentelijke samenwerking rond het nieuwe zwembad. Gedeelde lasten en gedeelde lusten.