Culturele lat moet omhoog

Op 9 juli 2019, over deze onderwerpen: Cultuur

Een impulssubsidie voor Beernemse culturele projecten is een heel goede zaak. N-VA-fractieleider Gijs Degrande ziet met de invoering van zo’n projectsubsidie een belangrijk punt uit het N-VA- programma gerealiseerd worden: ‘Veel verenigingen en inwoners lopen met een leuk idee of een bijzondere droom rond. Die droom effectief realiseren, is niet evident. Vaak stoten ze op praktische hindernissen, niet in het minst een gebrek aan centen. Een financiële duw in de rug kan het verschil maken. Het is positief dat de meerderheid in dit verhaal meegaat en we steunen het agendapunt dan ook 100%.’

Projectaanpak werkt

Dat zo’n projectaanpak werkt, bewijst de impulssubsidie die Gijs als voormalig jeugdschepen enkele jaren uitwerkte voor jongerenprojecten. ‘Verschillende mooie ideeën konden hierdoor in de praktijk worden omgezet. Denken we aan het participatieproject Ongelikten Beir of de zelfgemaakte skatetoestellen. Hopelijk kan de nieuwe subsidie nieuwe projecten over de streep trekken.’

Projectsubsidie moet pas begin zijn

De nieuwe subsidie is positief en een voorzichtige stap in de goede richting. Volgens Gijs Degrande zijn er nog veel meer culturele uitdagingen. ‘Denken we aan het structureel optrekken van het budget voor programmatie in OC en Schepenhuys, voor expositie’s, het beheer van de uitgebreide culturele infrastructuur, de werking en collectie in de bib, de uitbouw van kunstenbeleid, -atelier en -onderwijs, de ondersteuning van buurtwerking enz. De culturele lat moet verder omhoog. Daarom was en blijft een verdubbeling van het cultuurbudget één van de vijf speerpunten van ons N-VA-programma. Cultuur maal twee, wat ons betreft.’