Binnenkort studeren in Mariawende, de Kijkuit of in het Industriepark?

Op 26 juni 2018, over deze onderwerpen: Jeugd

Kunnen blokkende studenten binnenkort terecht in de kerk, in de Kijkuit, in Ter Muide of in het woonzorgcentrum Mariawende? Het zou zomaar kunnen want op de gemeenteraadszitting van 7 juni  stelde Lode Vanneste (N-VA) voor om op zoek te gaan naar extra plaatsen waar studenten kunnen studeren. En omdat zij de voorbije weken enkel terecht konden in Sint-Joris en Beernem, vroeg Lode om tijdens de volgende examenperiode ook een studieplaats te voorzien in Oedelem. Schepen van Jeugd Gijs Degrande beloofde om de voorstellen te onderzoeken en te bespreken met de Beernemse Jeugdraad.

Van de Sinjo en OC De Kleine Beer…

De examenperiode zit er voor de meeste studenten op. Na weken van studeren is er eindelijk tijd voor rust en ontspanning. Heel wat studenten blijven tijdens de blok niet op hun kot of bij hun ouders. Ze opteren voor een andere locatie waar ze samen met andere lotgenoten kunnen studeren.  In Beernem kon men de voorbije weken terecht in OC De Kleine en in de Sinjo.  Uit cijfers die Lode Vanneste opvroeg bij Schepen Gijs Degrande bleek dat er dagelijks gemiddeld 15 studenten in OC De Kleine Beer verbleven. Voor zaal Sinjo blijken er voorlopig geen cijfers beschikbaar. Gijs Degrande:“ In de praktijk blijkt het OC niet de ideale locatie.  Bij mooi weer is het er zeer warm en studenten moeten vaak plaats maken voor vergaderingen of andere evenementen”.

… naar de kerk en het verzorgingstehuis?

In veel gemeentes en steden kan men terecht op de meest uiteenlopende locaties.  Lode Vanneste ging op onderzoek en ontdekte zeer bijzondere plaatsen.  Vanneste “  Dit varieert van kerken, jeugdherbergen, scholen, bibliotheken tot zelfs de cafetaria van een woonzorgcentrum. Op sommige plaatsen zijn er zogeheten 'blokbars' die open zijn van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Soms is het de gemeente of stad die dit organiseert, soms gaat het op privé-inititatieven”.

Jeugdraad geeft advies

Lode Vanneste vroeg aan het gemeentebestuur om ook in Beernem op zoek te gaan naar alternatieve locaties. Hij vroeg daarbij om een oproep te doen naar andere partners die een studieplaats ter beschikking stellen. Verder vroeg hij ook om in Oedelem een studieruimte te voorzien in bijvoorbeeld het Schepenhuys of het parochiaal centrum. Schepen Gijs Degrande beloofde om de voorstellen te bespreken met de Jeugdraad.

Studeren bij toekomstige werkgever

In de vorige examenperiode in december en januari kon men terecht in de vergaderzaal van Sporthal Drogenbrood. En ook de grote vergaderzaal van het Jeugdhuis The Nooddle werd al opengesteld voor studenten. “Deze zaal bleek echter geen ideale studieomgeving”, aldus Schepen Gijs Degrande. “Verder had de Jeugdraad in het verleden contact met de instelling Ter Muide. De reacties waren positief maar deze piste werd voorlopig niet concreet. Een andere mogelijkheid zijn onze bedrijven.  Op een aantal plaatsen in Vlaanderen laten men scholieren studeren in hun potentieel toekomstig bedrijf. Via de economische kaart bekijken we of dit ook in Beernem ook mogelijk is”.