Bestuursmeerderheid in Beernem weigert ook in 2021 de inrichting van een zomerschool

Op 29 april 2021, over deze onderwerpen: Jeugd, Onderwijs, Onderwijs en scholen, Onderwijs en Vorming

Op de Beernemse gemeenteraad van 26 april 2021 stemden CD&V, Groen en Vooruit het voorstel van N-VA weg om tijdens de vakantie een zomerschool op te zetten.  Volgens schepen Strobbe (CD&V) is er in Beernem geen nood aan een zomerschool. “Onbegrijpelijk want elk onderzoek toont dat er heel wat leerachterstand is in Vlaanderen die nog jaren dreigt door te werken. Bovendien maakt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) 10 miljoen euro  vrij voor scholen en leerlingen die deze zomer leerlingen met leerachterstand bijspijkeren”, stelt gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse (N-VA).

De organisatie van zomerscholen in Vlaanderen had vorig jaar overduidelijk een positieve impact. Dat blijkt recent uit een studie van de Hogeschool Thomas More. Een zomerschool is een van de remdies om leerachterstand door corona bij kwetsbare leerlingen weg te werken.  “Met de N-VA willen wij verhinderen dat onze meest kwetsbare leerlingen in september met een leerachterstand beginnen aan het nieuwe schooljaar.  Daarom stelden wij net als in 2020 opnieuw voor om tijdens de vakantie een zomerschool op te richten. Volgens schepen van onderwijs  Strobbe van CD&V is een zomerschool in Beernem echter niet wenselijk en haalbaar.  Blijkbaar is onze gemeente dé uitzondering in Vlaanderen en is er geen nood aan extra ondersteuning van kwetsbare scholieren”, vertelt Vansteenhuyse.

Minister voorziet 65 euro per leerling

Vorig jaar werden er verspreid over heel Vlaanderen 138 zomerscholen georganiseerd. Met succes want meer dan 7500 jongeren werden bereikt waaronder veel leerlingen met leerachterstand, kansarme leerlingen en anderstalige leerlingen. Dankzij dit goede rapport wil minister van Onderwijs Ben Weyts  de zomerscholen structureel verankeren. Daarom maakt hij 10 miljoen euro vrij voor scholen en lokale besturen die dit nieuwe type van scholen organiseren tussen 5 juli en 27 augustus.  “Zo geeft de Vlaamse overheid een budget van 45 euro per leerling per dag. Als een gemeente alles coördineert, komt daar nog eens 20 euro per leerling bovenop. Bovendien is er ook een inspiratiegids met wetenschappelijke inzichten en een website met opleidingen praktijdvoorbeelden.  Toch weigert schepen Strobbe in te gaan op deze oproep. Dit is onbegrijpelijk en een grote nalatigheid van de meerderheid”, besluit Jef Vansteenhuyse.