Beernems klimaatplan raakt niet uit de startblokken

Op 14 april 2023, over deze onderwerpen: Parken en openbaar groen

Anderhalf jaar nadat de gemeenteraad van Beernem het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering ondertekende, zijn er amper concrete klimaatacties op het terrein gebeurd. Dat bleek bij de rapportering van het Pact tijdens de gemeenteraad van 23 februari 2023. “Dit rapport oogt als één groot rood knipperlicht. De weinige acties die zijn gebeurd, blijken eerdere engagementen en al lopende initiatieven. Bovendien is er de  komende jaren bitter weinig perspectief op nieuwe acties. We horen veel van de meerderheid wat men wil doen maar niet wat men zal doen. Deze rapportering moet het signaal zijn om eindelijk een versnelling hoger te schakelen”, verduidelijkt fractieleider Gijs Degrande (N-VA).

Op 21 oktober 2021 ondertekende de gemeenteraad van Beernem het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering. Daarmee engageert Beernem zich om hun klimaatambities verder op te drijven en daarbij in te zetten op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. Per werf zijn er telkens concrete doelstellingen gekoppeld en d gemeente daarbij subsidies van de Vlaamse overheid voor de realisatie van concrete acties.Uit de eerste rapportering blijkt dat de subsidies die Beernem ontvangt van de Vlaamse Overheid enkel gebruikt worden voor de financiering van eerdere engagementen en lopende initiatieven. Bijzonder opvallend was dat schepen Vanassche (Groen) tijdens de gemeenteraad zelf  toegaf dat  de gedane acties ver onvoldoende zijn.

“Het einde van de legislatuur nadert en het is duidelijk dat er de voorbije jaren amper klimaatacties zijn gebeurd in Beernem. In diezelfde periode stemde de meerderheid systematisch elk N-VA voorstel weg. Denk maar aan een Boom voor elke Beernemnaar,  de realisatie van onthardingsprojecten, de aanplant schaduwbomen of het voorzien van bufferbekkens. Verschillende van die acties komen nu wel terug in dit Klimaatpact. Dat is positief maar het is jammer dat er intussen kostbare tijd is verloren”, stelt Degrande

Volgens de fractieleider van de N-VA kon de ondertekening van het Klimaat pact kon een momentum zijn om bij te schakelen en om meer ambitie te tonen. “Het klimaatplan kon een trampoline zijn, om hoger te springen, maar we springen even laag en het kost minder moeite. Er wordt al eens over greenwashing gesproken. Dit rapport lijkt er de perfecte handleiding voor. Er ligt nog bijzonder veel werk op de plank en dat is een eufemisme. Hopelijk is dit signaal voor meerderheidspartijen Groen, Vooruit en CD&V  om eindelijk een versnelling hoger te schakelen”, besluit Gijs Degrande.

Dit zijn enkele doelstellingen voor Beernem uit het Klimaatpact met tussen haakjes de status.
• De aanplant van 15730 extra bomen (=950 gerealiseerd)
• 325 nieuwe energiebesparende renovaties (= 2 gerealiseerd)
• 32 nieuwe coöperatieve, hernieuwbare energieprojecten (=3 gerealiseerd)
• Het voorzien van 32 deelwagens (= 2 gerealiseerd)