Beernem ziet af van eigen trajectcontrole in de Sint-Jorisstraat

Op 2 augustus 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

BEERNEM - Uit cijfers die gemeenteraadslid Lode Vanneste (N-VA) opvroeg bij politiezone Het Houtsche, blijkt dat gemiddeld bijna één op de acht chauffeurs te snel rijdt in de Sint-Jorisstraat in Beernem. Bovendien gebeurden er tussen de gemeentegrens met Knesselare en de splitsing met de Lattenklieversstraat sinds 2014 15 ongevallen met tien zwaar- en lichtgewonden. Toch  bleek op de gemeenteraad van 1 juli 2021 dat Beernem afziet van een eigen trajectcontrole op dit gedeelte van de N368. Vermoedelijk komt er wel één camera waarvan de exacte locatie nog moet bepaald worden. “Een gemiste kans”, stelt Vanneste. “Een trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid op een langere afstand en is veel efficiënter dan één enkele flitscamera. Beernem moet daarom resoluut kiezen voor een trajectcontrole langs de N368”.
Begin  oktober 2018 lieten de toenmalige burgemeesters van Knesselare en Beernem weten dat er een intergemeentelijke trajectcontrole zou komen langs de N368.“Een terechte beslissing aangezien op deze gewestweg vaak te snel wordt gereden met ongevallen als gevolg.  Zo hield politiezone Het Houtsche sinds 1 januari 2020 zes flitscontroles tussen de Hellestraat en de splitsing met de Lattenklieversstraat. Van de 1788 gecontroleerde wagens, reden er 225 te snel. Bovendien registreerde de politiezone er sinds 2014 15 ongevallen met in totaal één zwaargewonde en negen lichtgewonden”, weet raadslid Lode Vanneste.
2 camera’s voor trajectcontrole kosten elk 80 000 euro
Het dossier sleept echter al jaren aan. Eerst waren er problemen met de homologatie van de camera. Daarna wilde de nieuwe fusiegemeente Aalter plots geen standpunt meer innemen. Daarom stelde Lode Vanneste (N-VA) op de gemeenteraad van 25 februari 2021 voor om voor 1 juli 2021 een akkoord te bereiken met Aalter. Indien dit niet zou lukken, dan stelde de N-VA  voor om de trajectcontrole op het grondgebied van Beernem te realiseren. “De Beernemse meerderheidspartijen stemden dit agendapunt toen weg. Burgemeester Sypré maakte zich sterk dat hij alsnog een akkoord zou vinden met Aalter. Hij wilde ook geen cadeau doen van 80 000 euro, de prijs van één van de twee ANPR-camera’s, aan onze buurgemeente”, stelt Lode Vanneste.
Burgemeester Sypré verzweeg cruciale informatie voor gemeenteraad
Uiteindelijk liet burgemeester Pieter De Crem begin juni 2021 in de pers weten dat de nieuwe fusiegemeente Aalter de geplande trajectcontrole langs de N368 op haar eigen grondgebied zal plaatsen. Vanneste nam daarom contact op met buurgemeente Aalter voor meer informatie. “Via een officieel schrijven liet Aalter al op 9 februari 2021 aan het gemeentebestuur van Beernem weten dat ze afzag van een samenwerking. Ik viel net niet van mijn stoel toen ik dit hoorde. De burgemeester communiceert voortdurend op de sociale media over van alles en nog wat maar hield op de zitting van 25 februari 2021 deze cruciale informatie achter voor de Beernemse gemeenteraad.  Ongehoord en vooral ongezien”, aldus Vanneste.
Trajectcontrole veel efficiënter dan enkele flitscamera
Op de gemeenteraad van 1 juli 2021 bleek na een nieuwe vraag van Lode Vanneste dat de gemeente Beernem zelf geen plannen heeft om een trajectcontrole te realiseren op het eigen grondgebied. Vermoedelijk komt er wel één ANPR-camera langs de N368 in Beernem. De exacte locatie zal samen met de politiezone bepaald worden. “Een gemiste kans”, stelt Lode Vanneste. “Een trajectcontrole waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten, is veel efficiënter dan één enkele flitscamera. Uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters blijkt dat het aantal snelheidscontroles via een trajectcontrole daalt met 78 %. Ook het aantal ongevallen daalt gemiddeld met 15 tot 30 %. Wij pleiten er dus voor dat het gemeentebestuur alsnog 80.000 euro extra investeert in een tweede ANPR-camera en kiest voor een trajectcontrole. Dit moet zorgen dat chauffeurs hun snelheid in de Sint-Jorisstraat matigen en dat het aantal ongevallen langs de N368 gevoelig daalt”, besluit het gemeenteraadslid van de N-VA.