Beernem krijgt matig fietsrapport van eigen inwoners

Op 3 augustus 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Amper 48 % van haar inwoners vindt dat Beernem een veilig fietsbeleid heeft en slechts 39 % vindt dat het een veilige gemeente is voor jonge fietsers. Dat bleek begin juni uit het Veilig Fietsrapport van Het Laatste Nieuws. “Beernem wil zich profileren als een echte fietsgemeente maar de realiteit is jammer genoeg anders. Zo stelde het gemeentebestuur begin dit jaar nog het lang verwachte nieuwe fietspad tussen Hertsberge en Beernem voor jaren uit. Dit bijzonder zwakke rapport moet een wake-up call zijn voor het gemeentebestuur en toont aan dat Beernem voluit moet investeren in meer fietsveiligheid”, stelt Lode Vanneste.

In het fietsrapport van HLN detecteerden de Beernemse inwoners in totaal 42 gevaarlijke punten aan die moeten aangepakt worden. Meer dan de helft van de Beernemnaars vindt bovendien dat er te weinig wordt geïnvesteerd in fietspaden. “De gemeente moet een grondige analyse maken van dit rapport. Op verschillende verkeerspunten zijn er quick wins mogelijk die op korte termijn de veiligheid verhogen. Op andere verkeerspunten moet Beernem in dialoog gaan met de hogere overheden om de zaken versneld aan te pakken”, stelt raadslid Vanneste.

Alle lopende projecten opgestart onder impuls van de N-VA

Lode Vanneste vindt ook dat de gemeente zelf moet investeren in fietsveiligheid. “De huidige bestuursploeg zal deze legislatuur zelf geen enkel nieuw fietsdossier opstarten. Alle nieuwe fietspaden die er sinds 2019 al zijn bijgekomen en alle projecten die momenteel lopen, werden de vorige legislatuur opgestart onder impuls van de N-VA. Dat geldt voor de nieuwe fietspaden langs de Hoornstraat en de Sint-Jorisstraat en voor de lopende dossiers in de Beernemstraat, Scherpestraat, Hoornstraat en Beverhoutsveldstraat”.

Meerderheid stelt projecten voor jaren uit

Vanneste trekt ook aan de alarmbel over verschillende uitgestelde fietsprojecten in zijn gemeente. “Zo beslisten CD&V, Groen en Vooruit begin dit jaar om het nieuwe fietspad tussen Hertsberge en Beernem voor jaren on hold te zetten. En ondanks veel beloftes zal ook de drukke Wellingstraat tussen de nieuwe brug over de spoorlijn en de Parkstraat deze legislatuur niet meer aangepakt worden. CD&V beloofde in 2018 ook de realisatie van een nieuwe fietstunnel onder het station maar ook dat project is een stille dood gestorven”, vertelt Lode Vanneste. Hij maakt zich echter weinig begoochelingen. “Deze beleidsploeg heeft slechts één prioriteit en dat is het nieuwe zwembad. Door de beslissing om het zwembad  op eigen houtje te bouwen en financieren, moeten uit financiële noodzaak alle andere dossiers wijken”.

Het rapport: de cijfers

Van 7 tot 15 mei 2022 konden alle Vlamingen gevaarlijke fietspunten aanduiden op de VeloVeilig-kaart van Het Laatste Nieuws. In totaal namen 37.516 Vlamingen deel aan deze grote bevraging over hoe VeloVeilig hun gemeente is. Op de site van HLN is er intussen per gemeente een rapport beschikbaar.  In het Beernemse rapport staan volgende cijfers:

  • 53 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilig fietsgemeente is
  • 48 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilig fietsbeleid heeft
  • 39 % van de bewoners vindt dat Beernem een veilige gemeente is voor jonge fietsers
  • 48% vindt dat de fietspaden in goede staat zijn
  • 57 % van de inwoners dat het nu veiliger fietsen is dan 5 jaar geleden
  • 57 % van de inwoners vindt dat er te weinig geïnvesteerd wordt in fietspaden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is