Anderhalf jaar na voorstel van Lode Vanneste is Beernemse cyclocrossparcours een feit!

Op 23 augustus 2019, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

Begin februari 2018 lanceerde Lode Vanneste (N-VA) op de Beernemse gemeenteraad het voorstel om een cyclocrossparcours aan te leggen in sportpark Drogenbrood. Het gemeentebestuur reageerde positief.  Het  duurde even maar het nieuwe parcours is eindelijk gerealiseerd.  Op  vrijdag 23 augustus 2019 werd het parcours officieel ingereden door wielerbondscoach Sven Vanthourenhout en tientallen jonge veldrijders.

Minimale kostprijs

Een volwaardig veldritparcours is het niet geworden maar er liggen in het Beernemse sportpark enkele mooie hindernissen waar de veldrijders hun hart kunnen ophalen. Het was de technische dienst van Beernem die instond voor de aanleg van parcours.  Lode Vanneste: “Het werd aangelegd voor slechts 900 euro. Dat toont aan dat nieuwe sportinitiatieven niet altijd moeten gepaard gaan met zware financiële investeringen. Voor de N-VA is het belangrijk dat er verstandig wordt omgesprongen met de centen van de Beernemse belastingbetaler”.

Wordt parcours nog uitgebreid?

De Beernemse sportdienst ging enkele maanden geleden op bezoek naar Kruishoutem. Daar ligt wel een volwaardig parcours van 650 meter met balkjes, een steile brug, een heuvelzone, een wasbord en een zandbak. De sportdienst keerde enthousiast terug en wilde ook het Beernemse parcours uitbreiden met ondermeer een brug. Vanneste: “ De meerprijs hiervoor zou slechts 2000 euro bedragen. Jammer genoeg weigerde Schepen van Sport Waerniers en haar college om het parcours uit te breiden.  Veldritcoach Sven Vanthourenhout was bereid om die 2000 euro te sponsoren. In ruil vroeg hij ondermeer om de infrastructuur van het sportpark gratis te gebruiken tijdens de  sportkampen die hij er twee keer per jaar organiseert. Ook hier wilde de linkse bestuurscoalitie niet op ingaan”.  Vanneste vroeg daarom op de gemeenteraad van juli 2019 om de onderhandelingen met Vanthourenhout opnieuw op te starten en het parcours in Drogenbrood uit te breiden.